Praizvedba nagrađivanog romana Okretište predstavljena na konferenciji za medije

Nagrađivani
roman
Damira Karakaša Okretište premijerno će, u režiji Dina Mustafića, izvesti
Drama Hrvatskog narodnog kazališta Split 8. prosinca. Autofikcionalni Karakašev
roman o traumatičnom događaju iz vlastitog života u dramsku je formu preveo

Darko Lukić
a glavnu ulogu Damira tumači Mijo Jurišić. Okretište govori o tihoj naknadnoj borbi brutalno napadnutog
protagonista, njegovim pokušajima da smogne snage za nastavak života. Za Okretište je Damir Karakaš dobio
književnu nagradu Meša Selimović za
najbolji roman objavljen 2021. na području Bosne i Hercegovine, Hrvatske,
Srbije i Crne Gore.

Kad smo stavljali u
program dramatizaciju romana Okretište, nismo ni sanjali da će dobiti nagradu Meša Selimović, jednu od najvažnijih na ovim prostorima
– naglasio je intendant
Srećko Šestan na početku konferencije za medije održanoj u HNK Split.

Autor
Damir Karakaš:

Drago mi je što se moj tekst postavlja u Splitu, koji je i moj
grad, nakon što su mi tekstovi igrani u kazalištima od Južne Amerike do
Njemačke do gotovo svih teatara u Hrvatskoj. Po meni, ovo kazalište ima jedan
od najboljih ansambala u zemlji, mnoge glumce poznajem budući da sam živio u
ovom gradu a sad vidim da dolazi jedan novi val sjajnih mladih glumica i glumaca.
U pisanju ovog romana držao sam se nekih savjeta meni formativnog bitnog pisca
Meše Selimovića, po kojem se zove regionalna nagrada koju sam dobio, kako pisac
nakon traumatičnih događaja ne treba žuriti i treba doći do neke opće emocije.
U tom smislu ovo nije, zapravo, roman niti predstava  o meni nego o nama. Ovo je gotovo kršćanski
roman jer je, između ostalog, i roman o osveti i oprostu.

Moj prvi impuls nakon
što sam pročitao roman, a prije nego sam znao da ću doboto priliku da ga
postavljam na scenu, kako se radi o izuzetno potentnom ali ujedno i vrli
kompleksnom kazališnom i filmskom materijalu
– rekao je redatelj Dino Mustafić.

Ozbiljan redateljski i glumački izazov ovdje je kako jedan unutrašnji svijet,
lomljiv i fragilan, transponirati na pozornicu. U tom, za mene najvećem
izazovu, imao sam pomoć u sjajnoj dramatizaciji i adaptaciji koju je napravio Darko
Lukić, zajedno s
Marinom Vujčić s kojom sam radio na dramaturgiji predstave.
Ovaj roman ima čitavu paletu tema i podtema i jedan izuzetno aktualan kontekst,
a to je fenomen nasilja s kojim smo mi danas suočeni na različitim razinama, od
intimne do društvene. Kao pojedinci često smo pred dilemom kako s tim živjeti,
kako kao žrtva tome se suprotstaviti, naći volje za život, preko toga preći,
oprostiti ili se suprotstaviti. To je aktualno, egzistencijalno pitanje, s
obzirom da živimo u vrlo nasilnom okruženju. Motivi za to nasilje mogu biti
socijalni, politički, porodični, lokalni. Najveća vrijednost ovog romana, koju
smo željeli istaknuti i u našoj predstavi, je da ne arbitrira, da ne nudi
definitvne odgovore, već dovodi u pitanje, budi sumnju, preispituje. To je,
čini mi se, i najveća vrijednost predstave. Nadam se da će predstava s publiko
komunicirati na više nivoa i da će Okretište
imati lijep scenski život, da će, upravo radi osobne i umjetničke osobnosti
Damira Karakaša, intrigirati širi, hrvatski i regionalni, kulturni prostor.

Prvi moj dojam o Okretištu, dok još nisam znao da ću ga
dramatizirati, je to da je to ljekovit roman. Damir pokazuje kako je moguće da
jednu strašnu traumu nadrasti, ne tako da je zaboravimo, pravimo se da ne
postoji, već da je prihvatimo kao dio svog identiteta, živimo s njom, ne zbog
nje nego unatoč nje. Trenutak kad se odreknemo traume znači da smo ozdravili,
da više nismo zarobljeni u traumatskom iskustvu. Teško mi je u svjetskoj
literaturi naći roman koji to tako dobro pokazuje.

Dramaturginja
predstave Marina Vujčić:

Bilo mi je jako važno da se damirov jezik, zbog kojeg
on i je tako veliki pisac, čuje u predstavi, i neke od mojih najvažnijih
dramaturških intervencija su bile u tome da i sam roman, na neki način, postane
lik u predstavi. Roman je, uvjetno rečeno, osveta počiniteljima tog brutalnog
napada i naš, literarni i kazališni način, način borbe protiv nasilja u
društvu. Ovo je priča o svima nama, svako od nas može sutra biti dočekan u
mraku, bilo zbog svog stava, identiteta ili ni zbog čega
.

Prvi dojam po čitanju
teksta bio mi je da se radi o filmskom scenariju i glumački je izazov bio kako
sa što manje glumačkih sredstava pokazati što više. Vjerujem da ćemo dobiti
jednu punokrvnu predstavu u punom smislu riječi. Volio bih da je vidi što više
ljudi. Iako može na prvu izgledati čudno jednu ovakvu predstavu davati u
adventsko vrijeme, ona se primarno bavi temom oprosta, a i sam damir kaže kako
mu je namjera bila napisati ljudski, kršćanski roman
– rekao je glumac Mijo Jurišić
koji tumači glavnu ulogu Damira.

Tamara Obrovac,
autorica glazbe:

Roman je višeslojan i počiva na istinitosti iskaza i na
hrabrosti autora da pokaže tankoćutnosti koje svi u sebi nsoimo i preko njih
pokaže arhetip oprosta, odnosa prema sebi i unutrašnjih komešanja svakog od
nas. Za mene, u kreiranju scenske glazbe važno je bilo sačuvati tu istinitost i
arhetipskost, most između izvora, zavičaja i onog urbanog koji je Damir sjajno
napravio u romanu. Dino je majstor promjene atmosfere, promjene scene i glazba
funkcionira tako da to podupire.  Živa
glazbena izvedba sjajnog gitariste Gorana Cetinića Koče tu je istovremeno i popratni
element snimljene glazbe i kao transcedencija u promjenama koje se događaju na
sceni.

Damirova supruga Mitra,
koju ulogu tumačim na sceni, za mene je element balansa, veze s realnošću i
velike snage. Damir, iako fizički tu, u velikom je problemu te mentalno i
duševno odsutan. U tom smislu je ovo za mene i jedna velika priča o ljubavi
– kazala je glumica Petra Kovačić Botić.

Protagonisti predstave su: Mijo Jurišić, Petra Kovačić
Botić
, Ana Marija Veselčić, Nenad Srdelić, Arijana Čulina, Tajana
Jovanović
, Pere Eranović, Anastasija Jankovska, Filip Radoš i Luka Čerjan. Glazbu Tamare
Obrovac
na sceni izvode Pere Eranović i Goran Cetinić Koča. Pored redatelja Dine Mustafića autorski tim predstave čine:  dramaturginja Marina Vujčić, scenograf Dragutin
Broz
, kostimografkinja Maja
Peruzović
, skladateljica Tamara
Obrovac
, Alen Čelić zadužen je
za scenski pokret, a oblikovatelji svjetla i tona su Srđan Barbarić i Tomislav
Luetić
.

Nakon premijere 8.
prosinca Okretište će u prosincu na
sceni HNK Split igrati 9. i 10.
prosinca.

POSLJEDNJE DODANO: