Terenska nastava, izleti, škola u prirodi, maturalna putovanja – dio su školskog kurikula kojem se učenici najviše raduju. No zbog visokih cijena, sve ih manje roditelja može platiti, a manje je i agencija koje ih organiziraju. Usto, zbog produljenja turističke sezone – učenici su sve manje rado viđeni gosti u domaćim hotelima, piše HRT.
Kako je moguće, pita se Ivo, tata osmoškolke, da četverodnevni izlet u inozemstvo stoji samo stotinjak eura više od 3-dnevnog putovanja u Hrvatskoj.
– Imali smo prošle godine neki školski izlet u Zadar, 3 dana, 388 eura, dok je paralelno izlet u Provansu, 4 dana, 3 hotela s 2000 km bio 490 eura, ispričao je Ivo Krištić, otac.
Agencije su cijene izleta u kunama, ističe, samo pretvorile u cijene u eurima, ponuda je manje nego prije.
– Imate 3 agencije u Zagrebu koje rade s djecom, školske izlete, daju im mogućnost da kreiraju cijenu izleta kakva je, dodao je.
Tako je pred ovom ravnateljicom škole i njezinim suradnicama zahtjevan posao – pronaći povoljnu ponudu za dvodnevni izlet sedmaša koji su osvojili prvu nagradu na natječaju o prevenciji ovisnosti.
– Mi smo izradili naš plakat na temu prevencije ovisnosti i osvojili lijepu novčanu nagradu, 3800 eura kako bi organizirali dvodnevni izlet s našim 7a razredom. Bit će na knap, možda s obzirom na sve će biti potrebe da roditelji još nadoplate, probat ćemo da su iznosi što manji, rekla je Dijana Ćosić, socijalna pedagoginja, OŠ Antuna Mihanovića, Zagreb.
– Imamo 1 ponudu do dvije, po pravilniku trebate imati 3, ponavljamo više puta, dogovaramo se međusobno, uglavnom ponavljamo te pozive, kazala je Beatrica Šurbek, ravnateljica, OŠ Antuna Mihanovića, Zagreb.
Kako bi baš svi učenici dobili priliku otići na izlet, škole se snalaze na različite načine.
– Zajednički organizirajući božićni sajam, u našoj školi gdje ostaje novca da se potpomogne učenicima slabijeg imovinskog statusa ili gdje je više braće koja trebaju u isto vrijeme otići na putovanje, rekla je Marjana Boršćak-Sudec, ravnateljica, IV. OŠ Varaždin.
Istina je, priznaju u agencijama, postalo je jeftinije otići u talijanski Gardaland nego u Hrvatsko zagorje ali, ističu, rastu svi troškovi koji čine ponudu izleta, pa su izleti od lani prosječno poskupjeli 10%.
– Ako poskupljuje restoran, ulaznica, prijevoz kilometri, usluge vodiča, tako poskupljuje i aranžman, kazao je Tomislav Fain, Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA).
– Kad se smanje ti elementi, smanjit će se i cijene putovanja, dodao je.
Predlažu rješenja – promjenu termina školskih putovanja zbog dulje turističke sezone. Listopad i studeni umjesto lipnja i rujna. Nude i besplatnu aplikaciju za jednodnevne i višednevne izlete.
– Da biraju od samog početka gdje se ide, koliko se putuje i s čim se putuje, to su 3 elementa koji čine najveći dio cijene, rekao je Jurica Glavina, direktor turističke agencije.
Nije lako promijeniti obvezni plan i program nastavne godine, uzvraćaju iz škola, možda bi izlete i terensku nastavu – koji su dio školskog kurikula – trebalo redovito financirati iz proračuna.
– Možda tako da se pokuša pomoći školama, da nije samo na našim leđima, dodala je Beatrica Šurbek, ravnateljica, OŠ Antuna Mihanovića, Zagreb.
– Meni je maturalac neprocjenjiva uspomena, puno mi znači što sam bila na putovanju s ljudima koje sam upoznala u srednjoj školi, koje jako volim, rekla je Sara Kovač, maturantica, Gimnazija Velika Gorica.
Uspomene i iskustva s izleta i putovanja dio su obrazovanja mladih. Šteta bi bila da sve više mladih ostane bez njih, iako se čini da nam je svima svijet na dlanu.