ISTRAGA U PUNOM TIJEKU

U tijeku ispitivanja radnika Jadrolinije zbog pada rampe

Istraga o pomorskoj nesreći trajekta Lastovo, koja je u kolovozu ove godine rezultirala tragičnom smrću tri člana posade, još uvijek je u tijeku. Prema informacijama do kojih je došao Danas.hr, u Agenciji za istraživanje nesreća u zračnom i pomorskom prometu trenutno se provode ispitivanja zaposlenika Jadrolinije, koji su obuhvaćeni istragom zbog pada rampe, što je dovelo do smrti pomoraca. Očekuje se da će nacrt izvješća o nesreći biti gotov do kraja 2024. godine. Paralelno s tim, provode se dvije dodatne istrage, uključujući onu koju vodi DORH, te unutarnja istraga unutar resornog ministarstva.

Tragedija koja je zabilježena kao najveća pomorska nesreća u 75-godišnjoj povijesti Jadrolinije, odnijela je živote vođe stroja Boška Kostovića (58) iz Vinišća, kormilara Marka Topića (38) iz Solina i Denisa Šarića (54) iz Zadra, dok je jedan član posade zadobio teške ozljede. U međuvremenu, obitelji poginulih podnijele su tužbe protiv Jadrolinije, tražeći odštetu u ukupnom iznosu od oko 600 tisuća eura.

Preliminarni izvještaji istrage ukazuju na nekoliko ozbiljnih propusta u sigurnosnim procedurama. Naime, utvrđeno je da rampa trajekta Lastovo nije bila odgovarajuće osigurana tijekom održavanja, a također je ustanovljeno da posada nije bila pravilno upoznata s procedurama vezanim uz sigurno podizanje i spuštanje rampe. Dodatno, izvješće ukazuje na činjenicu da na brodu nije postojala nikakva dokumentirana procedura za osiguranje rampe u neosiguranom položaju, čime su članovi posade bili izloženi nepotrebnom riziku. Istraga je također otkrila da Jadrolinija nije uspostavila odgovarajući sustav upravljanja sigurnošću, čime je prekršen zahtjev za implementaciju ISM (International Safety Management) sustava, koji je obvezan za brodove koji plove pod hrvatskom zastavom. Propusti u implementaciji ovog sustava imali su značajan utjecaj na sigurnost na brodu Lastovo, jer posada nije bila dovoljno educirana o sustavu hidrauličkog podizanja rampe i načinima kočenja, što je doprinijelo nesreći. Izvješće također napominje da Hrvatski registar brodova (HRB) nije proveo odgovarajuće preglede trajekta sukladno pravilnicima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova. To znači da svjedodžbe koje su izdane za brod nisu valjane, a predsjednik Uprave Jadrolinije, David Sopta, ne može se pozivati na njih u postupku odgovornosti.

Iako istraga nije uspjela utvrditi odgovornost zapovjednika broda, Gorana Đolonge, koji je tijekom istrage ispitan kao osumnjičenik, predsjedniku Uprave Jadrolinije, Davidu Sopti, prijeti odgovornost zbog neispunjavanja obveza u vezi sa sustavom sigurnosti na brodu. Preliminarna istraga predlaže da se protiv Sopte pokrene postupak zbog prekršaja prema Pomorskom zakoniku, koji predviđa kaznu do 250.000 kuna.

Jadrolinija je u službenom priopćenju istaknula da trenutno nije u posjedu nikakvog službenog dokumenta o istrazi, te da sustav upravljanja sigurnošću na brodu Lastovo nije imao značajnih nedostataka, prema zaključcima vanjskih prosudbi koje su provedene u rujnu 2024. godine. Prema njihovim tvrdnjama, sustav je uveden 1996. godine i redovito se provode vanjski auditi od strane klasifikacijskog društva HRB, koji potvrđuju njegovu ispravnost i učinkovitost.

Istraga će se nastaviti pratiti, a u slučaju da DORH odluči ne pokrenuti kazneni postupak, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture najavljuje poduzimanje prekršajnih mjera.

POSLJEDNJE DODANO: