Stomatološke usluge često su podcijenjene, a pacijenti često nisu svjesni svojih prava i toga što im pokriva zdravstveno osiguranje. No, Pravilnikom o dentalnoj zdravstvenoj zaštiti, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) utvrdio je koje usluge stomatolozi moraju pružiti besplatno.
Statistika upućuje na alarmantnu situaciju – Hrvati se nalaze na dnu europske ljestvice po pitanju zdravih zubi, a redoviti odlasci stomatologu su rijetki. Prosječni 12-godišnjaci imaju četiri pokvarena zuba, a karjesom je pogođeno 90% populacije.
Besplatne usluge se dijele prema dobi pacijenata. Djeca do 18 godina, osiguranici između 18 i 65 godina te stariji od 65 godina imaju pravo na određene usluge. No, za ostvarivanje prava, stomatolog mora imati ugovor s HZZO-om.
Besplatne usluge uključuju vađenje zuba, liječenje paradentoze, izdavanje uputnice za RTG snimak zuba, djelomične i totalne zubne proteze te bijele plombe za određene zube. Čišćenje kamenca pokriva HZZO, no pjeskarenje se naplaćuje.
Pacijenti često nisu svjesni svojih prava te su se često žalili na neizdavanje računa ili naplatu usluga koje bi trebale biti besplatne. Važno je istaknuti da HZZO pokriva dva puta godišnje čišćenje kamenca.
Određene skupine, poput trudnica, dojilja i maloljetnika, imaju dodatna prava, uključujući i bijele plombe. Cijena bijelih plombi varira, a minimalna cijena određena je prema propisima Hrvatske komore dentalne medicine.
Udruga prava pacijenata ističe nedovoljnu informiranost pacijenata o njihovim pravima te nedostatak transparentnosti. Pacijentima se preporučuje tražiti račun sa specificiranim troškovima te, u slučaju nejasnoća, zatražiti pojašnjenje od HZZO-a.
Stomatologinja Hela Puljić za INDEX.HR, naglašava važnost informiranja pacijenata te ističe da je račun obavezan za svaku uslugu. Transparentnost je ključna za izgradnju povjerenja pacijenata.
Uz pravilno informiranje i transparentnost, pacijenti bi trebali biti osigurani od nepotrebnih financijskih troškova i dobivati kvalitetnu stomatološku skrb putem HZZO-a.