U Hrvatskoj se očekuje rekordna potrošnja na “Crni petak”, s procjenama da će potrošači potrošiti čak 137 milijuna eura, što je za 10 milijuna više nego prošle godine. Ovaj fenomen potrošnje komentirali su stručnjaci u emisiji “U mreži Prvog” na HRT-u.
Porast online kupovine i kibernetička sigurnost
Dino Oreški iz Udruge e-commerce upozorio je na značaj kibernetičke sigurnosti prilikom online kupovine. Potrošači koji planiraju kupovati putem interneta trebaju obratiti pozornost na sigurnost web stranica na kojima obavljaju transakcije.
– Porast kupnje je na stranim web shopovima. Hrvati kupuju 25 posto na domaćim web shopovima, a 75 posto kombinira domaće i strane – rekao je Oreški.
Zaštita potrošača i prava na povrat robe
Igor Vujović iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske skrenuo je pažnju na činjenicu da mnogi potrošači zanemaruju uvjete poslovanja trgovaca, uključujući prava na reklamaciju i povrat robe. Podsjetio je da je zakonski rok za povrat robe 14 dana, no mnogi trgovci produžuju rokove do 30 dana.
Psihološke manipulacije potrošnjom
Zvonimir Galić s Odsjeka za psihologiju na Filozofskom fakultetu rekao je kako trgovci i oglašivači majstorski koriste ljudsku psihologiju.
– Potrošnja nam donosi sreću, ali ne onoliko koliko to govore oglašivači i trgovci – naglasio je.
Istraživanja pokazuju da više od dvije trećine potrošača čeka današnji dan za kupnju, no više od 80 posto njih smatra da je riječ o lažnim sniženjima. Vujović ističe kako su na Zapadu sniženja i do 90 posto, ali kod nas to nije moguće zato što to trgovci ne mogu podnijeti i sustav tržišta ne funkcionira tako. Galić naglašava da je naš mozak relativno primitivan u ovakvim situacijama.
– Naša psihologija ima zakonitosti i mi se ponašamo na predvidiv način, i to oglašivači i trgovci koriste kako bi nas potaknuli na potrošnju. Mene muči to što mi sami ne prepoznajemo svoju psihologiju – rekao je.
Galić je također ukazao na to da je plaćanje karticama manje osjetljivo nego plaćanje gotovinom, što može dovesti do toga da potrošači troše više nego što su planirali.
– To je ono gdje ljudi prolaze lošije kada plaćaju nešto sada, a dolazi im na naplatu kasnije. To je predvidiva značajka ljudske psihologije – smatra Galić.
Prava potrošača i sigurnost na internetu
Dino Oreški iz Udruge e-commerce naglasio je kako Hrvatska već tri godine ima aktivan servis check.ecommerce.hr, koji pomaže potrošačima da provjere sigurnost web stranica na kojima planiraju kupovati. Korištenjem ovog servisa, korisnici mogu unijeti adresu web stranice, a servis zatim na temelju kriterija ocjenjuje koliko je stranica sigurna za online kupovinu. Igor Vujović iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske podsjetio je da potrošači imaju ista prava bez obzira na to je li riječ o “Crnom petku” ili bilo kojem drugom danu u godini.
– Rast trgovine na malo je ogroman i bitno je veći od inflacije. Trošimo više nego ikada stoga što nam je bolje, ali ono što me muči je to da smo mi i dalje siromašni te poručujem, nemojmo potrošiti previše – rekao je Galić.
Na kraju, Vujović je dodatno upozorio kupce: “Oprez, oprez, oprez!”