UOČI GODIŠNJICE TRAGEDIJE

Poznati novi detalji nesreće kod Venecije u kojoj je preminula trudna Splićanka, analizirana snimka iz crne kutije

Bliži se godišnjica stravičnog prometnog užasa u venetskom mjestu Mestre kada je profesionalni vozač Alberto Rizzotto (40) vozeći autobus pun putnika sletio s 10 metara visokog nadvožnjaka u provaliju i zapalio se.

Pritom je poginula 21 osoba među kojima je bila i trudna Splićanka  A.P., dok ih je 15 bilo ozlijeđeno, od čega četvero životno ugroženo. U međuvremenu se s odmakom od pola godine brojka preminulih popela na 22, a istraga oko nesreće pod palicom tužiteljice Laure Cameli poprima nove obrise, piše Jutarnji list.

Nakon što su padovanski doktori vještaci kroz medicinsko vještačenje zaključili da “Rizzotto u vrijeme nesreće nije pretrpio nikakav infarkt, da je bio živ u trenutku pada autobusa i udarca o tlo te da je preminuo od prijeloma lubanje i udisanja krvi…”, prometno-tehničko vještačenje fokusiralo se, među ostalim, i na činjenicu da upravljač volana nije bio skroz ispravan, a detaljno se analizira uzročno posljedična veza montiranih pneumatika koji su bili veći od propisanog.

Naime, njemačka tvrtka ZF koja je proizvela upravljački sustav za kineskog podizvođača autobusa Yutong očitovala se da je veličina guma prema tehničkom listu za taj autobus propisana 275, dok je na autobusu bila guma veličine 305. Sudeći prema svemu ni sustav za pričvršćivanje naplataka, posljedično, nije bio sasvim do kraja zategnut tako da se trenutno istražuje kako je došlo do iznenadnog loma poluge volana odnosno jesu li dijelovi bili od ranije neispravni-oštećeni ili je do kvara došlo uslijed ‘zamora‘ i naglog pokreta praćenog silom.

Kako god, i dalje se sumnja da je među glavnim krivcima zaštitna ograda koja kao takva, obzirom da se znalo da nije sigurna, nije niti mogla zaustaviti daljnje kretanje autobusa.

Također, analizirao se i sadržaj crne kutije autobusa. Pa se tako vide posljednje sekunde prije horora. Kamera postavljena na prednjem dijelu autobusa koja snima cestu zabilježila je kako autobus otklizava udesno, udara u zaštitnu ogradu i gužva ju sve dok ne propadne. Sveukupno 10 sekundi, pa mrak.

Inženjer Nicola Chemello je, prema talijanskim medijima, također analizirao i vozačev mobitel te se otkrilo da je Rizzotto posljednju poruku prijateljici poslao u 19:24 sati upitavši je: “Jesi li proslavila rođendan?” i bilo je to prije nego što je uopće krenuo autobus sa stanice Tronchetto u pravcu hotela.

Rizzotto, dakle, u vrijeme vožnje nije surfao internetom niti telefonirao. I poštivao je ograničenje brzine – u trenutku proklizavanja vozio je brzinom od 50 km/h.

Talijanski mediji još pišu i kako je inženjer Placido Migliorino analizirao spornu zaštitnu ogradu i otkrio da je izgrađena krajem 60-tih godina prošlog stoljeća bez poštivanja izvornog projekta – umjesto neprekinute barijere stvorene su praznine od po 2,4 metra i upravo u jednu od njih je autobus skliznuo udarivši čeono. I ne samo to. Tehničko izvješće iz 2022. pokazalo je da nadvožnjak nikada nije “bio predmet izvanrednog održavanja i strukturalnog ojačanja”. Ukratko, više od pola stoljeća na nadvožnjaku su se samo mijenjali dijelovi oštećeni u prometnim nesrećama i to tako da su izvorne komponente često bile zamijenjene drugim elementima što je dovelo do strukturnog diskontinuiteta, prenosi Jutarnji.

Dodajmo ovome da nitko u lancu institucija nije proveo apsolutno nikakve provjere jesu li te sigurnosne barijere uopće i dalje prikladne za navedenu lokaciju s obzirom na to da se, otkad su postavljene prije 50 godina, gustoća prometa tim dijelom, ističu stručnjaci, povećala za čak 750 posto.

U Općini Veneciji su sve znali i oglušili se. U izvješću iz 2016. piše da “cestovne barijere izgledaju istrošeno i oksidirano”, a u onom iz 2018. stoji i dopuna kako “nedostaci u održavanju imaju neizbježnu posljedicu značajne degradacije i propadanja mehaničkih karakteristika materijala”.

Podsjetimo, riječ je o nesreći od 3. listopada prošle godine koja je užasnula svijet. Naime, sat vremena prije tog horora, oko 18 sati, Rizotto kao zaposlenik tvrtke Martini Bus preuzeo je smjenu. Zaputio se na Piazzale Roma u Veneciji gdje je čekao turiste koje je trebao prevesti do obližnje Marghere gdje su odsjeli u kampu Hu, poznatijem kao bivši Jolly. Prije polaska kratio je vrijeme na Facebooku te je u 18.30 stavio zadnju objavu s fotografijom sebe ispred otvorenog autobusa. Napisao je ‘Shuttle to Venice‘, ne sluteći da će za samo sat i pol to postati autobus smrti, inače iznajmljen tvrtki La Linea za prijevoz turista, čije će fotografije užasnuti svijet. Dolaskom do kobnog nadvožnjaka, kako se moglo vidjeti na uličnom videonadzoru, a isto su iskazivali i svjedoci, bez ikakvog kočenja autobus skreće udesno i udara u sigurnosnu ogradu te slijeće u provaliju kod željezničke pruge.

Nakon tragedije je otkriveno da je u navedenom autobusu bilo previše ljudi. Naručena vožnja bila je zatražena za 16 osoba, a neki su se ukrcali bez rezervacije jer je u autobusu bilo mjesta pa je na kraju autobus krenuo s njih 36, dok ih je četvero, iz neutvrđenog razloga i na njihovu sreću, ostalo neukrcano u Veneciji.

A tko će biti optužen za tragediju, moglo bi se doznati uskoro. Pod lupom tužitelja su, kako smo već pisali, izvršni direktor autobusne tvrtke La Linea te troje dužnosnika Venecije, točnije upravitelj odjela za promet i mobilnost za kopneno područje grada i upravitelji odjela za održavanje cesta. Jer, istražuju se sigurnosni uvjeti infrastrukture kao i sigurnost elektromotornog autobusa kineskog Yutonga te nadvožnjaka i dijela zaštitne ograde zajedno s tzv. ‘servisnim otvorom‘ u koji je autobus udario.

Kakav god krajnji ishod te istrage bio, nikakva utjeha neće biti obitelji preminule A.P. koja je tog kobnog dana bila na medenom mjesecu sa suprugom, piše Jutarnji list.

POSLJEDNJE DODANO: