BLAGDANSKA GROZNICA

Ova će godina biti rekordna u blagdanskoj potrošnji

Blagdanska kupovina u Hrvatskoj ulazi u svoju punu fazu, a trgovci se pripremaju za rekordnu potrošnju, osobito uoči nadolazećeg Crnog petka. Iako je do Božića preostalo još 50 dana, prognoze sugeriraju da će ova blagdanska sezona ponovno premašiti dosadašnje rekorde potrošnje. Očekuje se značajan rast, što je rezultat viših prihoda i mirovina, kao i činjenice da se kupci, kako se približava kraj godine, često odlučuju na veće kupovine, ponajviše za blagdanske darove.

Maja Bogović iz Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK) za HRT naglašava da hrvatsko tržište hrane postaje izuzetno konkurentno, pri čemu deset najvećih trgovaca drži 87 posto tržišnog udjela. Iako potrošači uživaju u širokoj ponudi proizvoda, postavlja se pitanje u kojoj mjeri su ti proizvodi domaći, s obzirom na činjenicu da mnogi proizvodi dolaze iz uvoza. S obzirom na visoku konkurenciju, trgovci moraju osigurati kvalitetu i povoljne cijene, što postavlja izazov za domaće proizvođače da se istaknu na tržištu.

Mirko Budimir iz Udruge trgovine HUP-a naglašava da je trend rasta blagdanske potrošnje postao stalna pojava u posljednjim godinama. Ovaj porast potrošnje povezan je s povećanjem prihoda i mirovina, što je omogućilo potrošačima da raspolažu većim sredstvima za kupovinu tijekom blagdanske sezone. Budimir također ističe da će trgovci biti spremni za rekordne brojke, a domaći proizvodi bit će u središtu pozornosti. Ipak, on upozorava da, unatoč potražnji za domaćim proizvodima, neki proizvodi nisu dovoljno dostupni u domaćoj proizvodnji, pa će trgovci morati pribjeći uvozu kako bi zadovoljili potražnju.

Robert Jurišić, agroanalitičar, također ukazuje na izazove u opskrbi domaćim proizvodima, osobito u sektorima voća i povrća. Hrvatska nije u potpunosti samodostatna, zbog čega je uvoz ključan za pokrivanje tržišnih praznina, osobito tijekom sezonskih varijacija u ponudi. Međutim, Jurišić ističe pozitivan trend – potrošači pokazuju sve veći interes za domaće proizvode, što pruža priliku domaćim proizvođačima da iskoriste ovaj rastući interes i prošire svoju ponudu.

Zanimljivo je da je Z generacija također prepoznala važnost kupovine domaćih proizvoda, iako cijena ostaje najvažniji kriterij pri donošenju odluke o kupovini. Prema istraživanjima, nakon cijene, kriterij domaće proizvodnje postaje drugi najvažniji faktor u kupovini, što pokazuje da su potrošači sve svjesniji važnosti podrške domaćim proizvođačima.

Mirko Budimir također odgovorno tvrdi da u Hrvatskoj nema kartela ili dogovora o cijenama među trgovcima, unatoč percepciji da cijene na policama rastu. Analize pokazuju da trgovačke marže za najčešće kupovane prehrambene proizvode nisu porasle od 2022. do 2023. godine, iako se u javnosti često stječe dojam da su cijene visoke. Cijena proizvoda na polici formira se tako da trgovac uzima cijenu od proizvođača, a na nju se dodaje trgovačka marža i PDV, što čini konačnu cijenu koju potrošači plaćaju.

Kao dodatni izazov u nadolazećoj blagdanskoj sezoni, trgovci i potrošači suočavaju se s Crnim petkom, koji donosi značajnu potrošnju, ali i izazove u pogledu kvalitete proizvoda. Bogović upozorava potrošače da budu oprezni i pametno odaberu proizvode, kako bi izbjegli nisku kvalitetu uvozne robe koja može biti privlačna samo na temelju niže cijene.

Za kraj, trgovci pozivaju potrošače da svojim kupovnim odlukama šalju jasne signale o željama tržišta. Ove odluke ne samo da mogu oblikovati ponudu trgovaca, već mogu i pomoći u stvaranju zdravijeg i održivijeg tržišta.

POSLJEDNJE DODANO: