U sklopu najnovijeg istraživanja provedeno je ispitivanje o učinkovitosti i prepoznatljivosti slogana predsjedničkih kandidata. Anketu je realizirao Crodemoskop za RTL u suradnji s Promocijom plus, a cilj je bio analizirati utjecaj slogana na birače. Istraživanje je prvo provedeno bez navođenja imena kandidata, kako bi se ispitala objektivnost procjena, a zatim su kandidati predstavljeni uz svoje slogane, što je omogućilo dublje razumijevanje percepcije imena i poruka.
Opći dojam o sloganima
Rezultati istraživanja pokazuju da slogani predsjedničkih kandidata nisu postigli visoke ocjene među biračima. Nijedan slogan nije ocijenjen s najvišom ocjenom (5), a prosječna ocjena svih slogana bila je “dobra” (3). To sugerira da su kandidati zadovoljili, ali nijedan nije uspio stvoriti slogan koji bi ozbiljno odjeknuo u javnosti i stekao široku podršku.
Najbolje ocijenjeni slogani
Na vrhu ljestvice našao se slogan aktualnog predsjednika Zorana Milanovića – “Predsjednika za predsjednika”, koji je dobio prosječnu ocjenu 3, riječ je o sloganu koji je prvi hrvatski predsjednik Franjo Tuđman koristio prije 27 godina za svoj reizbor. Drugo mjesto zauzima slogan Dražena Keleminca, predsjednika Autohtone Hrvatske stranke prava, s porukom “Želimo promjene”. Među bolje ocijenjenima našli su se i slogani kao što su “Predsjednica nove generacije” (Možemo!), “Predsjednik iz naroda” (MOST-ov Miro Bulj) te “Biram dom” Branke Lozo iz stranke DOMiNO.
Slogani u kombinaciji s imenima kandidata
Jedno od ključnih saznanja istraživanja je da sama snaga slogana nije dovoljna da osvoji birače. Kada su uz slogane predstavljena i imena kandidata, rezultati su se značajno promijenili. Milanović je zadržao prvo mjesto, a njegova ocjena porasla je za 6 postotnih bodova, čime je potvrđena snaga njegovog imena i političkog brenda.
Najveće iznenađenje stiglo je od Marije Selak Raspudić, čiji je slogan “Više od karaktera” bez imena bio slabije ocijenjen, ali uz povezivanje s njezinim imenom skočio je na drugo mjesto, s povećanjem ocjene za 14%. Treće mjesto zadržao je slogan “Predsjednica nove generacije”.
Najlošiji slogani
Slogani poput “Politika novog povjerenja” (Niko Tokić Kartelo) i “Vaša nova predsjednica” (Aurora Weiss) završili su na samom dnu ljestvice s prosječnom ocjenom ispod 3, dok su se njihova imena povezala s još slabijim rezultatima. Ovi slogani nisu uspjeli stvoriti snažnu emocionalnu povezanost s biračima, što im je otežalo postizanje boljih ocjena, čak i uz prepoznatljiva imena.
Zaključak
Istraživanje pokazuje da slogani sami po sebi imaju ograničen utjecaj na birače. Najveći uspjeh postigli su slogani koji su bili povezani s prepoznatljivim imenima, kao što su Zoran Milanović i Marija Selak Raspudić, koji su zahvaljujući snažnom političkom brendu uspjeli podići učinkovitost svojih poruka. Za ostale kandidate, poput Mire Bulja i Dragana Primorca, slogani su se pokazali prosječnima, što ukazuje na potrebu za većim angažmanom u stvaranju upečatljivih i relevantnih poruka koje mogu rezonirati s građanima.
Ovi rezultati također sugeriraju da kreatori kampanja trebaju posvetiti više pažnje ne samo sloganu, već i izgradnji prepoznatljivih političkih identiteta koji će biti u stanju nadmašiti prosječnost i stvoriti dublju povezanost s biračima.