Odron kamenja koji se dogodio jutros u 7:47 sati blokirao je promet u oba smjera na cesti D512, zaštitna mreža koja je bila postavljena nije izdržala 50 tona kamenja. Ovaj odron samo je jedan u nizu koji godinama predstavlja ozbiljan problem za sigurnost prometa i života stanovnika Makarske rivijere. Upravo zbog toga sazvana je hitna press konferencija koju su organizirali gradonačelnik Vrgorca Mile Herceg i načelnica Općine Podgora Petra Radić.
Problem odrona u ovom području traje još od 2022. godine, kada su velika oštećenja nastala uslijed potresa. Godinu dana kasnije, 2023. godine, obilne kiše izazvale su nove odrone, a situacija se pogoršala i tijekom posljednjih dana. Sinoć je došlo do većeg odrona s magistrale D8 na šetalište Plišivac, dok je tunel Sv. Ilija također zatvoren, čime je Makarska rivijera ponovno bila izolirana od ostatka zemlje. Upozoravajući na hitnost situacije, Herceg i Radić pozivaju nadležne institucije da prepoznaju ozbiljnost problema i poduzmu konkretne mjere kako bi se spriječile nove nesreće.
– Ovaj odron nije iznimka. U posljednjih mjesec dana bilježimo više sličnih slučajeva na D512 i na D8. Biokovsko zaleđe je gusto naseljeno, promet intenzivan i svakim danom sve je veća opasnost – govori Radić i poziva na hitnu akciju.
– Dionica na kojoj stojimo već 15 godina čeka trajno rješenje. Postoje projekti za nove tunele, uključujući onaj Ravča-Drvenik, koji bi zaobišao kritične točke. O svemu su obaviješteni i novi predsjednik Uprave Hrvatskih cesta i svi odgovorni. No bez političke volje nema pomaka. U Makarsko primorje ozbiljnije se nije ulagalo još od 60-ih, kada je građena magistrala
Gradonačelnik Vrgorca Mile Herceg također nije skrivao ogorčenje.
– Iskreno, pravo je čudo da do sada nitko nije stradao. Hvala Bogu na tome, ali čekanju je odavno kraj. Još 2010. dogodio se prvi veliki odron. Tada sam radio u Makarskoj i zbog opasnosti se vozio alternativnim pravcima. Dio se tada sanirao, ali ostatak – pogotovo Stupica – i dalje prijeti. Kiše samo pogoršavaju situaciju – upozorava Herceg.
Grad Vrgorac, Makarska i Općina Podgora višekratno su slali dopise i upozorenja, ali rješenja i dalje nema.
– Ljeti ovuda prolaze autobusi puni turista, mnogi idu prema Međugorju ili se spuštaju s autoceste. Što ako se dogodi nesreća? Tko će za to odgovarati? – pita se Herceg.
Iz Hrvatskih cesta stigao je i odgovor. Na terenu se pojavio Jeronim Tomasović, voditelj Tehničke ispostave Split, koji tvrdi da su svjesni problema i da se radi na dugoročnim rješenjima.
– Cesta se čisti, pregledava se i šire područje. Već smo započeli izradu studijsko-projektne dokumentacije za rekonstrukciju dionice. Planirana su tri tunela. Idejno rješenje i elaborat o utjecaju na okoliš su gotovi, a u drugom kvartalu ove godine krećemo s javnom nabavom za glavni izvedbeni projekt i ishođenje svih dozvola – objasnio je Tomasović.
Na pitanje zašto se toliko čekalo, odgovorio je:
– Biokovo je zaštićeno područje, a upravni postupci traju. Naš izvođač održavanja svakodnevno nadzire cestu, provodimo ophodnje i postavljene su zaštitne mreže. No teren je fragmentiran – nikada ne znate gdje će se dogoditi sljedeći odron – priznao je.
U međuvremenu, cesta kroz Stupicu ostaje zatvorena. Tunel Sveti Ilija je također zatvoren zbog redovnog održavanja, a promet se odvija obilaznim pravcima. Na terenu su djelatnici Hrvatskih cesta i sigurnosne službe.