Hrvatski dom Split i Muzički biennale Zagreb u gostima 13. travnja 2025. pripremaju jedinstven spoj glazbe i sociologije kroz nastup ansambla ELISION koji izvodi djela Lize Lim te panel-diskusije koja će biti sjajna uvertira u koncert. Australska skladateljica, edukatorica i istraživačica Liza Lim kroz svoje je četiri skladbe prikazala „šamanizam i magiju“ te „rituale i životne tranzicije“. ELISION je vodeći australski ansambl za suvremenu glazbu, koji je svoju međunarodnu reputaciju ostvario odgovarajući najtežim izazovima kompleksnih i svirački zahtjevnih estetika suvremene glazbe. Sedamnaesteročlani ansambl već 30 godina fokusira se na istraživanje glazbenih mogućnosti donoseći inspirativne modele suradnje s nekima od vodećih skladateljskih osobnosti našeg vremena.
Panel-rasprava o glazbi, ekološkoj krizi i ženama
Rad osebujne australske skladateljice temelji se na istraživanju transkulturalnih praksi, a u središtu njezinih najnovijih djela su „ljepota, bijes i buka, ekološke poveznice i nasljeđe ženske duhovnosti“. Naslanjajući se na motive kojima se bavi skladateljica Liza Lim, Hrvatski dom Split pripremio novitet u vidu panel-diskusije o glazbi, ekološkoj krizi i ženama kao uvod u koncert. Uz muzikologe koji će dati kratki uvod u umjetnički opus Lize Lim, sociološki osvrt pripremile su Gorana Bandalović, izvanredna profesorica sa Odsjeka za sociologiju Filozofskog fakulteta u Splitu, te Blanka Čop, viša asistentica na Katedri za sociologiju Pravnog fakulteta u Splitu.
Intrigantna pitanja o odnosu umjetnosti i društva
Kako ga uvesti u idućih 60 godina postojanja, kako mu pružiti dugovječnost, kako rezonirati sa svijetom današnjice koji nije kao što je bio onaj godine 1961., ali opet mu po nekim stvarima i nalikuje; i danas prolazimo kroz velike svjetske sukobe, krize identiteta, ekološke krize, s uvijek intrigantnim pitanjima odnosa između umjetnosti i društva. – riječi su to Fanny Martin, nove izvršne direktorice Muzičkog biennala Zagreb, koji 2025. godine doživljava svoje 33. izdanje. Biennale će svojim splitskim gostovanjem ansambla ELISION preskočiti prostorne okvire glavnog grada, a skladbe Lize Lim pružit će rijetko viđen uvid u istraživanje transkulturalnih praksi.
Magija, rituali i životne tranzicije: portretni koncert Lize Lim
Ključ interpretacije „portreta“ Lize Lim i ansambla ELISION krije se u dvjema temama i četirima skladbama. Liza Lim počela je skladati The Green Lion Eats the Sun tijekom sedmosatnog kašnjenja leta. Iako se isprva mučila time kako pristupiti trombonu s dvostrukim zvonom, instrumentu za koji ima iznimno malo repertoara, kaotična atmosfera aerodroma pomogla joj je pronaći fokus i razviti skladbu oko ideje dviju strana svijesti. Zvona instrumenta predstavljaju te dvije strane, a njihovim otvaranjem i zatvaranjem prelazi se iz jedne u drugu. Podsvjesna strana je životopisnija i dinamičnija od svjesne, a između njih postoji i dodatni jaz: dok smo na jednoj, druga ostaje nedostupna. Tek promjena perspektive otkriva cjelinu. Inspiraciju za skladbu Liza pronalazi u alkemijskom simbolu zelenog lava koji proždire sunce – slici pročišćenja kroz destrukciju koja transformira čak i najplemenitije materijale.

The Table of Knowledge crpi inspiraciju iz vrta srednjovjekovne opatije u francuskom Royaumontu, gdje se nalaze psihotropne i otrovne biljke povezane s ritualima i medicinom. Stavci nose nazive biljaka: kužnjak, velebilje, bunika, kanabis, a posljednji, Letenje oslikava njihov efekt – haluciniranje i odvajanje od realnosti. Karakter stavka reflektira se i u sviračkoj tehnici, u kojoj kontrabas postaje produžetak tijela svirača: na najvišoj žici zavezana je pamučna nit, dok drugi kraj te niti kontrabasist drži u ustima. Pomoću niti jasnije se čuje alikvotni niz – svojevrsni nadtonovi koji osnovnom daju specifičnu boju i punoću.
Skladba Roda – The living circle poziva se na „rodu“ odnosno „živi krug“ afričko-brazilske borilačke discipline capoeira. Unutar kružne formacije capoeiristi izvode stilizirane borbene pokrete spajajući igru, improvizaciju i ozbiljnu borbu. Liza je ideju o istraživanju prostornosti zvuka kroz estetiku brazilske tradicijske glazbe započela skladbom Ronda – The Spinning World iz 2016. Ovdje koristi sličan glazbeni materijal, no dodatno razrađuje ideju kroz ponavljajuće obrasce i melodijske petlje.
Calling the Ancestral River predstavlja Lizinu viziju modela za zajedničko sviranje i slušanje. Zanimao ju je potencijal radnji koje tijelo izvođača već intuitivno izvodi. Taj tjelesni jezik postaje temelj za improvizaciju. Grafički zapis funkcionira kao mapa kojom se glazbenici zajednički kreću. Oznake SONG, NAME, PULSE, BREATH, TUNING, CALL i FLOW su „pravila igre“ te signaliziraju tehniku ili način sviranja, interakciju, slušanje ili usklađivanje unutar grupe.
Glazba Lize Lim usredotočena je na suradnju i transkulturalne ideje, istražujući korijene ljepote, utjecaje vremena u doba antropocena i osjetilnu dimenziju ekološke povezanosti.
ELISION, vodeći australski ansambl za suvremenu glazbu, Lizin je najbliži suradnik – njezina glazbena obitelj još od 1986. godine. Uz Lizin opus, ova međunarodna „supergrupa” sedamnaestero glazbenika ističe se vrhunskim poznavanjem i tumačenjem stvaralaštva Richarda Barretta, Mary Bellamy, Aarona Cassidyja, Evana Johnsona i Turguta Erçetina. Ansambl čine: Joshua Hyde, saksofon; Tristram Williams, truba; Benjamin Marks, trombon; Karin Hellqvist, violina; Rohan Dasika, kontrabas.
Panel-rasprava Žene, ekološka kriza i glazba održat će se 13. travnja u 19 sati u Koncertnoj dvorani Ive Tijardovića, a sat vremena kasnije na programu je izvedba djela Lize Lim u nadahnutoj interpretaciji ansambla ELISION. Informacije o ulaznicama za Muzički biennale Zagreb u gostima dostupne su ovdje.