Josip Kelemen, organizator bojkota s platforme “Halo, inspektore!”, komentirao je pad potpore bojkotu trgovina proteklog petka. U emisiji HRT-a “U mreži Prvog” istaknuo je kako je dio potrošača podlegao agresivnoj marketinškoj kampanji koja je nudila popuste i akcije, posebno nakon isplate mirovina i plaća.
– Doživjeli smo izuzetno agresivnu marketinšku kampanju. Potrošači su pozivani na sve moguće popuste, akcije, čak i jednodnevne akcije. Bili su to dani kada su ljudi dobili mirovine, plaće i ljudi su jednostavno prihvatili taj poziv. Dio tih koji su poziv prihvatili ispričavao se nama. Objašnjavali su da su morali otići, posebno umirovljenici, koji su rekli da ima mnogo znači uštedjeti 10-20 eura jer da im je to preživljavanje još 2-3 dana. To zapravo govori o hrvatskoj slici danas, gdje građani, potrošači, doslovno preživljavaju s 4-5 eura. To je ono što je najstrašnije – rekao je Kelemen.
Što se tiče samog bojkota proteklih 16 dana, vidljivo je, dodao je, da se ipak nešto pomaknulo na bolje.
– Čuo se glas potrošača. Oni su izrazili svoje nezadovoljstvo visokim, enormnim cijenama. Potrošači su dali glas za pokretanje tijela državne vlasti koja je jednostavno spavala i moram priznati, u ovom trenutku, više od 108 milijuna eura, koliko je zapravo smanjena potrošnja, govori da je ipak poslana snažna poruka i da su potrošači poslali, ja bih rekao, jednu i gromoglasnu poruku svima onima koji trebaju odlučivati. Međutim, ono što je isto zanimljivo to je da su svi zakazali, struka i politika, instituti, analitičari, svi – rekao je.
Kelemen je istaknuo da se struka i politika nisu dovoljno angažirali u rješavanju inflacije i rasta cijena te da je reakcija na bojkot bila premala.
– Prošle su gotovo dvije godine upozorenja na rast cijena, a tek sada netko počinje nešto poduzimati – rekao je, dodajući da potrošači nisu zadovoljni trenutnim odgovorima vlasti.
Mirko Budimir: Pozitivna i negativna strana bojkota
Mirko Budimir, predstavnik malih trgovaca u Hrvatskoj udruzi poslodavaca, komentirao je bojkot s obje strane. On smatra da je pravo svakog potrošača da odabere gdje će kupovati, ali naglašava da je negativno što je smanjena potrošnja za 108 milijuna eura, što pogađa sve, uključujući male trgovce.
– Ono što je pozitivno na neki način je da s razbila ta jedna stigma kako su trgovci izvor svih zala, da su uzročnici svega toga što nam se loše događa, pa i rasta cijena. Mi se namjerno nismo uključivali u polemike ova dva tjedna, dodao je te naglasio kako su željeli da i struka pokaže koja je to uloga trgovine.
Iako priznaje da je bojkot pomogao u razbijanju stigme prema trgovcima, Budimir upozorava da mali trgovci suočavaju s velikim izazovima, kako s bojkotom, tako i bez njega.
– Obiteljske trgovine su pred izumiranjem – izjavio je Budimir, upozoravajući na loše politike koje pogoduju velikim trgovcima, dok mali trgovci imaju sve veće poteškoće.
Damir Novotny: Raste potrošnja, ali bojkot ne rješava inflaciju
Ekonomski analitičar Damir Novotny osvrnuo se na rast cijena, tvrdeći da je inflacija monetarni fenomen koji ne može biti zaustavljen bojkotom. Prema Novotnyju, rast cijena nije specifičan za Hrvatsku, već se događa i u cijeloj Europi, dok je u Mađarskoj i Poljskoj rast cijena bio još veći. Potrebe hrvatskih potrošača su narasle, tvrdi Novotny i propituje tko su ustvari hrvatski potrošači, je li to 3,5 milijuna stanovnika u Hrvatskoj ili, pak, 20 milijuna turista koji dolaze na hrvatsku obalu.
– Hrvatska trgovina na malo ima otprilike volumen od oko 8 milijardi eura, a slovenska oko 2 milijarde eura. U Sloveniji je potrošnja pala. Nije bilo nikakvih takvih masovnih prosvjeda i masovnih protesta protiv rasta cijena. Cijene su rasle svugdje, u cijeloj Europi, rekao je i istaknuo da su najviše cijene rasle u Mađarskoj i Poljskoj, a da Srbija ima višu stopu inflacije.
– U eurozoni je odgovornost za rast cijena preuzela Europska središnja banka. Ona je odradila dobar posao naglim dizanjem kamatnih stopa – dodao je.
No Hrvatska ima trend rasta potrošnje već nekoliko godina. Na toj potrošnji, tvrdi Novotny, održava se ekonomski rast u Republici Hrvatskoj i dodaje da Vlada potiče potrošnju.
Novotny također ističe specifičnost hrvatske maloprodaje koja je dimenzionirana na 20 milijuna turista koji dolaze svake godine.
– Da nije bilo turista, hrvatska maloprodaja ne bi bila toliko razvijena – zaključio je.