”U svezi s nemogućnošću ispunjavanja svojih obveza pred
turistima” – takvo obrazloženje stečaja postaje svakodnevno na
ruskom tržištu turističkih usluga na kojem je od 2010. do 2014.
bankrotiralo, prema našim računicama, 28 kompanija.
Turističke
operatere od bankrota neće spasiti ni bankarske garancije, ni
osiguranje – situacija je i više nego čudna, ako se uzme u obzir
da turisti za putovanje na odmor plaćaju unaprijed. I zbog toga ne
bankrotiraju sitne kompanije: padaju takvi ”kitovi” ruskog tržišta
kao što je, recimo, turistička firma Neva, koja je u Rusiji radila
već 20 godina. U čemu je razlog takve masovne propasti i što,
konkretno govoreći, treba očekivati hrvatski turistički sektor u
sljedećoj godini?
Za početak trebamo razumjeti razloge te pojave
Irina Tjurina, glasnogovornica Ruskog saveza turističke
industrije, kao razlog bankrotiranja kompanije navela je složenu
političku situaciju, ”rat sankcija” Rusije i EU, oscilaciju
valutnog tečaja, opći pad potrošačke aktivnosti. Radi li se
zaista o tome? Neovisni stručnjaci smatraju da je to samo pokušaj
da se odgovornost prebaci na vanjske uzroke, dok ruskom turističkom
tržištu zapravo smetaju bitno unutarnji uzroci: tržište je
prenatrpano i prepušteno spontanosti.
U Rusiji radi više od 1, 7 tisuća turističkih operatera, više
od 12 tisuća turističkih agencija, ogroman broj samostalnih
prijevoznika i osiguravajućih kompanija koje zapravo nitko dobro ne
kontrolira. S druge strane, operater, koji se specijalizirao za
inozemni turizam, prema zakonu mora imati financijske garancije u
iznosu od 30 milijuna rubalja (617.280 eura), ako njegov godišnji
promet nije veći od 250 milijuna rubalja (5.144.000 eura). piše Ruski vjesnik.
Sve to zajedno dovodi do velikog iskušenja za vlasnike
turističkih kompanija da, govoreći običnim rječnikom, ”strpaju
pare u torbu” i pobjegnu na nekakav egzotični otok umjesto da
ispune obveze pred turistima. ”Situacija s turističkim operaterima
je mutna. U osiguranju odgovornosti turističkih operatera veći dio
rizika ne leži na velike kompanije, već na firme ‘kratkog
vijeka”’, piše Pavel Samiev, generalni direktor rejting-agencije
Ekspert. Premijer Ruske Federacije Dmitrij Medvedev nazvao je stvari
svojim imenom: ruske turističke firme sve više podsjećaju na
financijske piramide, čiji je tip u Rusiji poznat kao ”MMM” (Od
1994. MMM se tradicionalno razmatra kao klasična i najveća u ruskoj
povijesti financijska piramida. Prema različitim mišljenjima, u
njezinoj djelatnosti sudjelovalo je između 10-15 milijuna ulagača.
Prema drugim ocjenama, broj ulagača nije bio veći od 2 milijuna
ljudi.
Svako ljeto ruski turist, nakon što si kupi putovanje, igra
zapravo svojevrsni loto: hoće li ili neće bankrotirati njegov
operater, hoće li se uspjeti odmoriti ili će se morati vratiti iz
inozemstva po dodatne novce i ostatak godine trčati po sudovima?
Zbog toga će se povjerenje prema turističkim operaterima, koje je i
ionako bilo uzdrmano, još više smanjivati.
Na koji način će to utjecati na rusko turističko
tržište u cjelini?
Vadim Prasov, zamjenik predsjednika Federacije restorana i hotela
Rusije, ističe da turisti, koji posjećuju Europu, već odavno žele
samostalno rezervirati hotele i kupovati karte preko interneta.
Dakle, ne koriste se uslugama agencije.
– Ako pak govorimo o jeftinim
destinacijama – Turskoj i Egiptu – tamo će se u svakom slučaju
biznis turističkih operatera sačuvati, jer će to koštati
jeftinije nego što bi koštao samostalni izbor. Dakle, ljudi će se
nastaviti koristiti tim uslugama -, smatra stručnjak.
S druge strane, ovogodišnji ljetni događaji bili su kap koja je
prelila čašu strpljena, prisilivši ruske organe kontrole da
ozbiljno obrate pozornost na turistički sektor. Priprema se ozbiljna
”čistka” među turističkim agencijama, slična onoj koja se od
2013. provodi među ruskim bankama. I sljedeće godine stručnjaci
prognoziraju smanjenje tržišta za 10-20 krupnih igrača koji već
imaju svoju bazu hotela i aviokompanije. Malo je onih koji se mogu
probiti do takvih igrača.
Zbog toga će već sljedeće sezone početi izvlačiti dobit oni
hrvatski hoteli koji će imati opciju privlačenja samostalnih
turista i vlastiti marketing. Ne treba polagati nade isključivo u
napore ruskih turističih operatera, kao što, prema principu
diversifikacije, ne treba stavljati ”sva jaja u istu košaricu”.
Odnos Rusa prema ruskim agencijama je trenutno krajnje negativan,
drugim riječima, ljudi se jednostavno boje povjeravati im svoje
novce.
Jedan dio turista preorijentirat će se na unutarnji turizam, no
to je vrlo maleni postotak. Oni koji su se odmarali u Europi i dalje
će ići u Europu, no sad će izabirati hotele samostalno. I ne samo
pomoću online servisa kao što je booking.com, nego i izravno
odabirući hotel prema recenzijama drugih rusofonih turista na
specijaliziranim forumima na Internetu kao što je tophotels.ru i
turpravda.ru, u grupama na ruskim društvenim mrežama – ok.ru
i vk.com, kliknuvši na reklamu, ocjenjujući hotel na rusofonoj
verziji internetske stranice.
Trend sljedećih nekoliko godina u Rusiji je rast geometrijskom
progresijom samostalnog turizma u u europskim državama u koje
pripada i Hrvatska. I na to se hrvatska turistička industrija treba
već sad pripremiti, planirajući sljedeću sezonu. Samostalni
turizam izmijenit će u potpunosti i portret ruskog turista:
”paketne” turiste, koji daju prednosti neaktivnom odmoru u jednom
mjestu, zamijenit će samostalni turisti, otvoreniji za kupovinu
dodatnih usluga.
Kako je govorio Winston Churchill: ”Svaka kriza su nove
mogućnosti”. One hrvatske kompanije, koje se uspiju uskladiti s
novom konjunkturom tržišta, ne samo da neće izgubiti od bankrota
ruskih turističkih operate, nego će i uspjeti izaći na novu razinu
u 2015. godini.