Maestralni Brahmsov Njemački requiem s bas-baritonom Thomasom Tatzlom, mladom zvijezdom svjetskih pozornica u HNK Split

Njemački requiem Johannesa Brahmsa zbor i orkestar
Hrvatskog narodnog kazališta Split pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića izvest
će u utorak 31. listopada s početkom u 20 sati u splitskom kazalištu. Na
koncertu upriličenom uoči blagdana Svih svetih kao solisti nastupit će jedan od
najcjenjenijih svjetskih umjetnika svoje generacije, mladi austrijski
bas-bariton Thomas Tatzl i hvaljena hrvatska sopranistica Nela Šarić. U „Njemačkom
requiemu“ veliki je naglasak na zboru koji pjeva svih sedam stavaka. Zbor splitske
Opere uvježbao je maestro Veton Marevci.

Njemački requiem,
op. 45 ima malo zajedničkog s konvencionalnim misama za mrtve prije svega zbog
izostavljanja strahota Sudnjeg dana koje su središnja značajka katoličke
liturgije. Djelo je usredotočeno ponajviše na vjeri u uskrsnuće a ne na strahu
od Sudnjeg dana. Najdulja orkestralna skladba Johannesa Brahmsa jedinstveno je
remek-djelo glazbenog genija romantizma. Pjevani tekst je na njemačkom, preuzet
iz luteranske a ne latinske Biblije koju su uobičajeno rabili ostali
skladatelji. Sam Brahms kompilirao je tekstove iz Starog i Novog zavjeta te
apokrifne literature.

Usprkos
jedinstvu forme i sadržaja, pojedini stavci posjeduju vlastitu različitost
strukture, tonskih boja i izražaja. Tako u uvodnom pjevanje zbora obilježava
zvuk dubokih gudača ponekad oživljen harfom; slijedi žalosni marš koji podsjeća
na neumoljivu izvjesnost smrti U trećem stavku molitvu soliste preuzima zbor i
razvija na kraju u čuvenu fugu na Orgelpunktu. Četvrti stavak oslikan je
lirskom nježnosti, rajskim blaženim mirom. Dramatski vrhunac djela postignut je
u šestom stavku gdje poslije marševskog uvoda zbora Sv. Pavao preko baritona
solo najavljuje čudo otkupljenja da bi strahovitom scenom Posljednjeg suda i
pobjede nad smrću i paklom slijedila svečana dvostruka fuga
“pohvalnica”. Završni stavak “Blago onima koji umiru u
Gospodinu…” podudara se s prvim završavajući djelo jednakim osjećajima
mira i utjehe.

Brahmsov
Rekvijem savršeno odgovara mome glasu, jako volim pjevati ovo djelo. Izvodio
sam ga u Rimu s Akademijom Santa Caecilia pod ravnanjem maestra Antonija
Pappana
te s Antwerpskim simfonijskim orkestrom pod vodstvom maestra Matthewa
Hallsa
. Za mene je ovo djelo vrlo posebno, tekst je izuzetno dubok i snažan.
Brahmsov Requiem je istinsko glazbeno i poetsko remek-djelo –
izjavio je
austrijski bas-bariton Thomas Tatzl, zvijezda najvećih svjetskih opernih scena
uoči svog nastupa u HNK Split. 

Tatzl je redoviti gost mnogih najuglednijih
svjetskih koncertnih i opernih pozornica. Jedan je od vodećih bas-baritona
Mozartovog repertoara današnjice. Surađivao je s najvećim dirigentskim imenima
današnjice, poput spomenutog maestra Pappana, Riccarda Mutija i brojnih drugih.
Velik je i impresivan popis uglednih opernih kuća i festivala na kojima se
proslavio Thomas Tatzl: Teatro alla Scala, Bavarska Državna Opera, Salzburški
festival, Bečka Državna Opera, Teatro La Fenice u Veneciji, Opera u
ZürichuTeatro dell’Opera u Rimu, Opera Monte-Carlo, Teatro Regio u Torinu,
Opera Bastille u Parizu, Palau de les Arts Reina Sofia u Valenciji, Opera u
Kölnu, Narodni centar za izvođačke umjetnosti u Peking, Teatro Real u Madridu…

Nela Šarić je
hrvatska sopranistica koju je splitska publika upoznala u ožujku ove godine kad
je nastupila u naslovnoj ulozi u Verdijevoj La traviati. Magistrirala je na
Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Cynthie Hansell Bakić. Tijekom
svojeg školovanja, svoj glas je usavršavala na Velškoj međunarodnoj akademiji
za glas kod renomiranog verdijanskog tenora Dennisa O’Neilla i talijanske
sopranistice Nuccie Focile. Svoju karijeru započela je pjevajući u operama i
koncertima diljem Hrvatske i Europe. Osvojila je mnoge nagrade, uključujući
prvu nagradu žirija i nagradu Tokyo Metropolitan Opera Foundation na natjecanju
Riccardo Zandonai u Italiji, apsolutnu pobjedu na Stuart Burrows Voice Awards u
Walesu i drugu nagradu žirija na Otto Edelmann natjecanju u Beču.

POSLJEDNJE DODANO: