Prema informacijama s prezentacije ministra financija Marka Primorca u ponedjeljak, odlučivanje o porezu na nekretnine prebačeno je s državne na lokalnu razinu. Gradovi i općine sada će, unutar zadanih okvira, moći sami određivati visinu poreza, kao i moguće izuzetke za građane slabijeg imovinskog stanja. Također će moći kreirati zone, pa će unutar istog grada porezi po četvornom metru varirati.
Uvedeni su i novi rasponi za paušalni porez na kratkoročni najam stanova turistima, značajno povećani za najrazvijenija turistička područja. Cilj je bio da kratkoročni najam bude oporezovan više nego dugoročni. Ministarstvo financija izračunalo je da će sada, kada se zbroje porezi, ukupno opterećenje za kratkoročni najam biti preko 13 posto.
Jedan od gradova s najrazvijenijim turizmom, ali i najskupljim nekretninama je svakako Dubrovnik. Njegov gradonačelnik Mato Franković (HDZ) za FORBES Hrvatska rekao je da namjerava porez na nekretnine implementirati na sličan način kao što je to sada slučaj s paušalnim porezom na turistički najam – iskoristit će cijeli raspon od 8 eura po četvornom metru za najatraktivnije lokacije, do 0,6 eura za manje razvijena područja.
– Moj prijedlog Gradskom vijeću će biti da prema onim nekretninama koje ostvaruju veći broj noćenja, a te podatke imamo u statistici Turističke zajednice Grada Dubrovnika, idemo s maksimalnom stopom i onda stupnjevano prema zonama do minimalne stope poreza. Ono što je važno za istaknuti je da će sav taj novac, a očekujemo da će ukupan prihod Grada Dubrovnika u predloženom omjeru 80:20 iznositi oko tri milijuna eura, biti ukalkuliran u smanjenje poreza na dohodak građanima Dubrovnika. Na ovaj način bi linearno prosječnoj dubrovačkoj četveročlanoj obitelji povećali godišnje prihode za 680 eura, pojasnio je Franković.
Što se tiče prihoda od paušalnog oporezivanja turističkog smještaja, rekao je da su prihodi Grada do sada iznosili oko 1,2 milijuna eura i da će se s ovim izmjenama taj iznos svakako povećati. Naglasio je i da je potrebno voditi računa da se zaštite obitelji koje se bave “klasičnim obiteljskim smještajem”
– Na njemu počiva hrvatski turizam i od toga je zapravo i počeo. Rentijerstvo je klasična gospodarska djelatnost, međutim obiteljski smještaj je nešto drugo i zalagat ću se kroz javne rasprave u Hrvatskom saboru da diferenciramo jedno od drugog, rekao je Franković.
Split je također posljednjeg desetljeća doživio turistički procvat, a s njim je išao i rast cijena nekretnina, pa se njegovi stanovnici suočavaju sa sličnim problemima kao i stanovnici Dubrovnika. Gradonačelnik Splita Ivica Puljak (Centar) također namjerava Grad podijeliti u zone prema kojima će se plaćati porez na nekretnine.
– Nastojat ćemo da novi porezi ne budu teret građanima, ali da se ipak ostvare ciljevi u smjeru priuštivog stanovanja, kaže Puljak.
Osvrnuo se i na česte porezne izmjene koje imamo u Hrvatskoj. Samo u mandatu prethodnog ministra financija Zdravka Marića provedeno je nekoliko “reformi”, da bi se to sada nastavilo i s novim ministrom.
– Smatram da česte izmjene nisu dobre. Porezni sustav bi trebao biti stabilan i predvidljiv. Stalne izmjene kakve imamo u Hrvatskoj stvaraju nesigurnost. Također, prije uvođenja novih poreza bilo je potrebno napraviti potpuno novi teritorijalni ustroj, za što smo se kao stranka već ranije zalagali, rekao je Puljak.
Gradonačelnik Rijeke Marko Filipović (SDP) kritičan je prema tome kako je zakon uopće nastao. Kaže i da se, zapravo, još uvijek ne znaju svi detalji, pa je nemoguće raditi simulacije efekata na proračun.
– Nakon mjesec dana nagađanja i puštanja probnih balona oko porezne reforme i posebno oko poreza na nekretnine, on je jučer predstavljen javnosti, no mi, mislim na Grad Rijeku, i dalje nemamo cjeloviti prijedlog izmjena pred sobom i ne znamo sve detalje bez kojih je nemoguće govoriti o načinu na koji će se zakon primjenjivati niti možemo znati kakav će biti njegov fiskalni učinak na gradski proračun, kaže Filipović.
Naglašava da je porez na nekretnine u kontekstu porezne reforme potreban, ali da je način na koji je Vlada pristupila izmjenama – paušalan.
– Porez na nekretnine itekako se tiče Gradova i Općina, no Vlada nije našla za shodno uključiti lokalnu i regionalnu samoupravu u izradu zakona, iako se, s druge strane, očekuje da na prijedlog čelnika izvršne vlasti o tome glasaju lokalna predstavnička tijela.
– Također, držim da je tijekom cijele godine bilo dovoljno vremena da se o zakonu razgovara i da se s njime upoznamo, a ovako smo dovedeni u situaciju da u trenutku kada se već intenzivno radi na proračunu za sljedeću godinu mi ne znamo što će za taj proračun značiti porezna reforma, kaže.
– No, bez obzira na sve, i do sada smo se uspješno nosili sa sličnim situacijama, tako da ćemo i ovaj put, nakon što budemo u prilici proučiti predložene izmjene, pronaći način i modele njegove implementacije koji će biti najbolji za Riječane i Rijeku, zaključuje Filipović za FORBES Hrvatska