Kandidat SDP-a za gradonačelnika Splita, Davor Matijević, u svojoj je najnovijoj objavi na društvenim mrežama oštro kritizirao visoke cijene u Hrvatskoj, koje, prema njegovim riječima, značajno nadmašuju cijene u drugim europskim zemljama. Ujedno je istaknuo da su plaće i mirovine u Hrvatskoj i dalje mnogo niže u usporedbi s prosjekom Europske unije. Prema Matijevićevom mišljenju, svaki mjesec netko se “legalno ekstremno obogati na teret hrvatskih građana”, dok potrošači, suočeni s poskupljenjima, ne dobivaju adekvatnu zaštitu ili odgovore na svoja pitanja.
– Svako malo netko ukaže koliko su cijene u Hrvatskoj za iste proizvode značajno više nego u ostalim zemljama EU. I to dok su nam plaće i mirovine dvostruko, trostruko, pa i četverostruko niže. Svaki mjesec, netko se legalno ekstremno bogati na naš teret. Tko je odgovoran? Ministar financija je, kao uvijek, “iznenađen”. Ministar gospodarstva nema vremena za ovakve sitnice. Udruge potrošača nemaju dovoljno snage, a medijima nije lako zbog pritiska oglašivača. I dok svi gledamo trgovačke lance kao glavne krivce, često zanemarujemo jednu ključnu kariku u lancu – distributere.
Matijević u svojoj objavi skreće pozornost na ključnu kariku u cijelom sustavu formiranja cijena – distributere. Ističe da, iako su proizvođači isti za Hrvatsku i druge zemlje, kao što su Slovenija, uvoznici i distributeri na hrvatskom tržištu imaju značajnu moć u određivanju cijena proizvoda.
– Ako je proizvođač isti za Hrvatsku i Sloveniju, ako trgovački lanci imaju slične marže, zašto su razlike u cijenama toliko velike? Distributeri. Oni kontroliraju uvoz i distribuciju određenih brendova na naše tržište i postavljaju cijene kako žele. Bez konkurencije, bez kontrole.
Matijević je kao primjer naveo nekoliko velikih globalnih brendova čiji proizvodi zauzimaju značajan udio na hrvatskom tržištu, a koje distribuira nekoliko ključnih kompanija. Među njima su Unilever, Ferrero, Mars, Nestlé, Red Bull, Procter & Gamble, Lavazza, Pampers i mnogi drugi. Kako Matijević objašnjava, ove tvrtke imaju monopolističku kontrolu nad tržištem, što im omogućava da formiraju cijene koje su često nepošteno visoke u odnosu na druge zemlje EU-a.
– Do sada smo samo kritizirali trgovačke lance, a distributeri prolaze ispod radara. Je li vrijeme da konačno raščistimo taj sustav? Ili ćemo se praviti da je sve u redu dok nas dalje šišaju? Vrijeme je za ozbiljan razgovor o reformi tržišta, razbijanju monopola i zaštiti građana od nepoštenih praksi. Jer ovo nije samo stvar cijene Nutelle – ovo je stvar cijene našeg života – zaključuje Matijević, pozivajući na promjene koje će osigurati bolju zaštitu potrošača i pravednije cijene na tržištu.