– Potrebno je redefinirati sustav obrazovanja u državi. Pokretač gospodarstva, kratkoročno i srednjoročno, je stručno obrazovanje.Obrazovanje je nacionalni konsenzus, ne mijenja se svake četiri godine i ne donose se različite strategije svako malo.
Poručio je to s javne tribine “Visoko obrazovanje, tržište rada i regionalni razvoj” održane u Gradskoj knjižnici Marko Marulić dr.sc. Robert Kopal, dekan Visoke škole Effectus.
– Kod nas samo 11 posto poslodavaca kaže da trebaju prvostupnike, a 81 posto da su im potrebni “masteri”. To je pogrešan pristup – kazao je.
Gosti tribine, Saša Jurković, predsjednik Strukovne udruge u upravljanju ljudskim resursima i direktor portala Posao.hr, zatim Renato Jerončić, viši stručni savjetnik za analitiku i statistiku Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Područnog ureda Split, Igor Leben, direktor ljudskih resursa Le Meridien Lav i Goran Trbojević iz Effectusa su uz Kopala govorili o stanju tržišta rada, odnosno neusklađenosti obrazovnog sustava s potrebama rada.
– U Županiji u kojoj je stopa nezaposlenosti 43 posto, gdje je stvaran broj nezaposlenih 80 tisuća, a prema statistici HZZO-a preko 50 tisuća, nikad veća, teško da možemo govoriti o radnim mjestima za koje nedostaju vještine – krenuo je Jerončić.Ipak, gosti iz realnog sektora poput Jurkovića ustvrdili su da itekako postoje vještine koje se traže, a obrazovni sustav je inertan i ne prati promjene u društvu.
– Ne postoji sinergija privatnog sektora i obrazovanja – naveo je Leben.
S obzirom da bazično znanje, kako je naveo Jurković, studenata nakon završetka nije u skladu s realnim potrebama, poslodavac mahom traži tzv.soft skills, a drugo nauče kroz rad.
– Isto tako, poslodavci već pružaju šansu studentima kroz praksu u njihovim firmama. Oni proaktivno djeluju, ali postavlja se pitanje što se radi kroz obrazovni sustav – podvukao je Jurković.
Uoči rasprave s gostima naglasimo da je dr. Koplak održao zanimljivo predavanje u kojem je predočio kakvo je stanje po pitanju obrazovanja. Citirao je i Kena Robinsona, jednog od vodećih stručnjaka za obrazovanje.
– Robinson govori koliko je neprimjerena standarizacija sustava koja je nastala za vrijeme industrijske revolucije, a mi smo naslijedili takav sustav – kazao je.
Kazao je i da je jedno istraživanje pokazalo da su na ulazu u osnovnu školu djeca na skali tzv.divergentnog razmišljanja 98 posto njih genijalci.
– Četiri godine kasnije pada na 50 posto, a još četiri godine poslije pada u minorne brojke.
Mi vještine i kreativnost lomimo umjesto da to razvijamo. Lomimo im kičmu – predočio je slikovito.
Mi ne učimo djecu, pojasnio je, da do rješenja problema ima pet načina, nego im priznajemo samo onaj jedan, koji je nama dobar.
– Tako se ne rješavaju problemi.Vrhunac kreativnosti koje danas poslodavci nagrađuju da je netko “problem solver” – istaknuo je.Spomenimo da od zanimanja, prema Jerončiću, nedostaje liječnika, a u budućnosti će u Dalmaciji sve više trebati uslužnih djelatnika vezano uz turizam.
– Nismo došli ovdje reklamirati naš faks, došli smo zbog višeg cilja tzv.društveno odgovornog obrazovanja. Odlučili smo se boriti s vjetrenjačama – kazao je Kopal okupljenima, a tribine s itekako aktualnom tematikom se nastavljaju i u drugim gradovima.