KOLUMNA Nikole Barbarića: Kako trener postaje dobar vođa?

Vještine vođenja i upravljanja često su u
sportu zanemarene. Ipak, trenerski posao bez tih vještina samo je polovičan,
one mu pomažu da dovede sportaša do željenog cilja uz puno manje napora i puno
manje uloženog vremena. Najkraći odgovor na pitanje “što je vodstvo” bio bi
– sposobnost izvlačenja onog najboljeg iz sportaša. Sposobnost ukazivanja na
njegove osobne prednosti koje mu mogu služiti u sportu kojim se bavi, brušenje
tih prednosti kako bi sportaš od njih imao što veću korist, pomicanje njegovih
osobnih granica kako bi trenažni proces zadržao svoju uzlaznu putanju.

Između
trenera koji je dobar vođa i onoga koji je loš gazda trenažnog procesa, ponekad
je tanka granicu. Uz kvalitetno samoobrazovanje, lakše je samom sebi odrediti
tu granicu. Općenito je određeno poznavanje samog sebe nužno kako bi dobar
trener poznavao i vodio svog sportaša ili pak sportski tim. Bio on toga
svjestan ili ne, trener predstavlja određenu moralnu vertikalu sportašima te
oni počesto ukradu i djelić njegove osobnosti. Sve ono što trener priča prije i
nakon treninga utječe na psihološku konstituciju igrača te na atmosferu koje
među sportašima vlada. Ako je usredotočen na negativne aspekte sporta, neke
nedostatke konkurencije, poteškoće u održavanju treninga, nepravednosti koje se
u sportu znaju dogoditi, djelić negativnog pristupa neminovno će se odraziti i
na tim.

Pedagoški takt

Ukoliko pak daje naglasak na pozitivne okolnosti, njihove prethodne
uspjehe, kvalitete momčadi, motiviranost, ta će se pozitiva pronaći i u timu te
poboljšati raspoloženje sportaša. Naravno, čitava ova psihološki pozitivno
postavljena konstrukcija samo je nadogradnja na stručna znanja koja su također,
ukoliko se ne nadograđuju, sklona zastarijevanju. Spoj stručnosti i psihološko
– pedagoške educiranosti omogućuje treneru imati ono što pedagogija naziva
pedagoški takt, tj. prepoznavanje situacije i reagiranje koje će proizvesti
najbolji mogući ishod te situacije, bilo da se radi o motiviranosti, bilo da se
radi o njegovoj izvedbi. Nije svaki sportaš isti i ne zahtjeva svatko jednak
psihološki pristup.

Netko može biti “tvrđih” uvjerenja dok drugi može biti “open minded” iliti otvoreniji promjeni svojih stavova i razmišljanja. Takvome
je potrebno manje da bi ga se povelo u način razmišljanja produktivan za sport.
Svakako je srž i parametar konstruktivnog misaonog postava samokritičnost koju
je potrebno oblikovati kako bi sportašu služila kao vlastiti, unutarnji
motivator, a ne kao prepreka u ostvarivanju dobrih rezultata. Ona mora
ostvariti realnu procjenu udaljenosti od cilja i onoga što je potrebno da se do
cilja dođe.

Baš kao što nije dobro da ta procjena procjenjuje manje, tako nije
dobro ni da procjenjuje više. Tu je vidljiva važnost pedagoškog takta kod
trenera koji će procijeniti treba li više ili manje samokritičnosti kako bi
sportaš ostao pozitivan i produktivan te što prije ostvario željeni rezultat.
Takav će ga stav uma pomoći u boljem opiranju pritiscima okoline, bilo kod onih
sportaša koji su izloženi pogledu javnosti, bilo kod onih kojima je negativna
okolina tek mišljenje ukućana.

Vježbanje – uz stručno vodstvo

Okolina može utjecati negativno na sportaša tako
da mu “slava udre u glavu” ili pak da se prelako osjeti obeshrabren. Uz pomoć
dobre psihološke potpore, sportaš može razviti takvu zrelost koja će mu
omogućiti da se s okolinom, kakva bila, suoči u svoju korist. Živimo u vremenu
visoke razine svijesti u kojoj sve više ljudi postaje svjesno važnosti zdravog
življenja. Stoga su gotovo svi u potrebi nekakvog trenera, od predškolaca preko
školaraca do srednjoškolaca, od djevojaka i žena u tridesetima, četrdesetima i
pedesetima do trudnica i mladih majki, od muškaraca svih dobnih skupina do
muškaraca i žena u trećoj životnoj dobi, od profesionalaca do amatera.

Danas
vježbaju svi. Neki kako bi smršavili, neki kako bi izgradili mišićnu masu, neki
kako bi se družili, neki kako bi ostvarili sportski uspjeh, a neki tek zato što
uživaju u tome. Koji god razlog vježbanja bio, svi trebaju stručno vodstvo,
trenera. U općoj inflaciji trenera dobro je obratiti pozornost na navedene
kvalitete i tražiti stručnu, certificiranu i educiranu osobu koja ne prestaje
učiti dalje kako bi od svog vježbanja dobili upravo ono što i želimo. Sretno!

POSLJEDNJE DODANO: