Article

//www.dalmacijanews.hr/files/5ab3c6122af47ff4418b4682/80

Hrana koja će vas spasiti nakon blagdanskog prejedanja, a nećete biti gladni

Mediteranska prehrana odličan je izbor načina života, a ujedno pomaže u procesu mršavljenja, pogotovo nakon teške i obilne blagdanske hrane.

Malo tko će ovih uskrsnih blagdana odoljeti bogatoj trpezi; nezaobilaznoj šunki, francuskoj salati, kolačima… No, u skladu s bogatim jelovnikom treba biti spreman i na neželjene posljedice, u ovom slučaju to su vrlo vjerojatno nadutost, a možda i pokoji kilogram više. Nije sve tako crno ako ste prije blagdana bili savjesni, jeli zdravo, umjereno i kvalitetno, pa si za Uskrs dali malo oduška.

No, ako ste blagdanskim jelovnikom samo nastavili niz prekomjernog unosa kalorija i to još uz loše prehrambene navike, onda je u vrijeme nakon blagdana potrebno zasukati rukave. Uz obaveznu tjelesnu aktivnost, pet kvalitetnih obroka dnevno (tri glavna i dva međuobroka) te uz obilje voća i povrća možete napraviti mnogo za svoje zdravlje, a stignete uloviti i dobru formu prije ljetovanja, piše Ordinacija.hr.

Bez brzih dijeta

Nutricionisti nisu zagovornici brzih dijeta i raznih pripravaka koji obećavaju skidanje kilograma u vrlo kratkom roku, ali vrlo rado zagovaraju promjenu stila života odnosno promjenu loših prehrambenih navika. Mediteranska prehrana svakako je jedna od opcija s kojom ne možete pogriješiti. Ova vrsta prehrane uključuje visok unos povrća, voća, plave ribe, maslinovo ulje te niski unos crvenoga mesa. U hranidbenoj piramidi ove prehrane temelje drže voće, povrće, cjelovite žitarice, maslinovo ulje, sjemenke, orašasto voće, grah, mahunarke… Ne isključuje meso i slatkiše, nego ih zamjenjuje jednakim, no za probavu i organizam lakšim namirnicama. Kombinacija ove hrane bogata je antioksidansima i omega-3 masnim kiselinama. Mediteranska prehrana pomaže pri mršavljenju, ali ono najbitnije da su pravilnim unosom hrane tijelo i duh zdraviji.

!Pravilno izvedena mediteranska prehrana zadovoljava sve naše prehrambene potrebe”, ističe nutricionist Bojan Stojnić s portala nutricionizam.hr.

Nema uskraćivanja

Odlika ove prehrane su manje porcije, ali češće tako da se u organizam cijelo vrijeme unose hranjive tvari, no manje kalorija.

Iako su današnje metode konzerviranja, smrzavanja i sterilizacije napredovale, svježe namirnice ipak imaju prioritet u prehrani, što zbog nešto veće nutritivne vrijednosti koja se konzerviranjem gubi, što zbog okusa. Jednako tako prednost svake zdrave prehrane je raznovrsnost, što je slučaj kod mediteranske – objašnjava nutricionist i dodaje:

“Istraživanja pokazuju veće zadovoljstvo životom ljudi koji prate mediteransku prehranu. Općenito gledano, ona se temelji na uključivanju, a ne na isključivanju namirnica iz prehrane, zbog čega se pojedinac ne osjeća uskraćen te je i zadovoljstvo veće u odnosu na restriktivne načine prehrane” objašnjava Bojan Stojnić.

Namirnice korištene za mediteransku prehranu dobre su za srce i krvne žile. Također, povezana je sa smanjenom mogućnosti raka, Parkinsonove i Alzheimerove bolesti.

Mahunarke

Obiluju bjelančevinama i vrijednim nutrijentima, a iznimno su zasitne te mogu biti zamjena za meso. Siromašne su masnoćama te bogate prehrambenim vlaknima koja podržavaju dobru probavu. Sadrže željezo i cink, vrijedne minerale iznimno važne za funkciju imunološkoga i reproduktivnoga sustava.

Orašasti plodovi

Bademi, orasi, kikiriki, pistacijo i kesteni imaju visok udio bjelančevina, minerala i vitamina B te zdrave masnoće. Nezasićene masne kiseline (Omega 3, 6, 9) štite kardiovaskularni sustav, ublažavaju upale i jačaju imunitet. Ovi plodovi poboljšavaju pamćenje, smanjuju razinu kolesterola te štite krvne žile.

Maslinovo ulje

Bogato je nezasićenim masnim kiselinama i antioksidansima, može pomoći u sprečavanju i prevenciji kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i određenih oblika tumora. Također, sadrži vitamine A, D, K i E koji pomažu u borbi protiv slobodnih radikala i oksidacije stanica, što sve skupa dovodi do prijevremenoga starenja. U sebi sadrži oleokantal, supstancu koja ima protuupalno djelovanje, pa bismo ga mogli nazvati prirodnim ibuprofenom. Antioksidansi su glavna poluga za jačanje imunološkog sustava organizma te zaštite organizma.

Riblje meso

Sadrži visoke količine Omega-3 masnih kiselina koje štite naše srce i smanjuju rizik od srčanoga i moždanoga udara. Također, stručnjaci su dokazali kako te esencijalne masne kiseline imaju značajnu ulogu u razvoju moždane kore, poboljšavaju sposobnost pamćenja i razumijevanja. Meso je lagano, pa ne sjeda teško na želudac te je lako probavljivo, prenosi N1.

hr Mon Apr 05 2021 09:08:45 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/60770cd26f52df74318b45ba/80
Foto: Pixabay

Sunce na tanjuru: Pet namirnica koje je ovih dana posebno korisno konzumirati

Iako, istina, većina našeg vitamina D dolazi od sunca, a ne od hrane, svaka pomoć u ovim trenucima kada smo više u našim kućama dobro će doći.

Važan nutrijent koji naše tijelo treba kako bi normalno funkcioniralo jest vitamin D3.

Na sam spomen tog vitamina na pamet padne sunce jer ga naše tijelo u najvećim količinama dobiva upravo od sunčevih zraka.

Kada su u pitanju njegove koristi, najčešće ga se povezuje s održavanjem zdravlja koštano-mišićnog sustava, ali njegova svojstva sežu mnogo dalje.

Važan je u modulaciji rasta stanica, u funkciji živaca, mišića i mozga, riziku od nekih neuroloških bolesti, smanjenju rizika od mnogih kroničnih bolesti, zaštiti od upalnih zbivanja, kao i općenito smanjenju smrtnosti.

Također, vitamin D koji se uzima u obliku dodataka prehrani koristan je kod autoimunih i onkoloških bolesnika.

Najvažniji izvor vitamina D zasigurno je njegova sinteza u koži pod utjecajem sunčeva svjetla. Međutim, postoje i namirnice koje su bogate tim vitaminom, a neke od njih donosimo u nastavku.

Iako, istina, većina našeg vitamina D dolazi od sunca, a ne od hrane, svaka pomoć u ovim trenucima kada smo više u našim kućama dobro će doći.

1. Riba

Na popisu riba bogatih vitaminom D su tuna, srdela, skuša, bakalar, haringa i losos.

2. Konzervirana tuna

I ova opcija nije loša, a mnogi ljudi vole konzerviranu tunu zbog njezina okusa i jednostavnih metoda skladištenja.

Također, jeftinija je od svježe ribe.

3. Žumanjak

Za ljude koji ne jedu ribu, korisna informacija je da morski plodovi nisu jedini izvor vitamina D.

Jedna opcija su jaja. Bjelanjak je bogat bjelančevinama, a masnoće, minerali i vitamini nalaze se uglavnom u žumanjku.

4. Gljive

Kao i ljudi, i gljive sintetiziraju vitamin D kada su izložene UV svjetlu. Izuzev obogaćene hrane, one su jedini dobar biljni izvor ovog vitamina.

Međutim, bitno je znati da gljive proizvode vitamin D2, dok životinje proizvode vitamin D3, a iako i D2 pomaže povećanju razine vitamina D u krvi, možda nije djelotvoran kao vitamin D3.

Divlje su gljive, očekivano, bolji izvor ovog vitamina od onih komercijalno uzgojenih, no naglašavamo da je za branje gljiva ipak potrebno imati određeno znanje i biti na oprezu.

5. Ulje jetre bakalara

Ovaj dodatak prehrani bogat je vitaminom D, a ako ne volite ribu, može biti ključan za dobivanje određenih hranjivih sastojaka koji nisu dostupni u drugim izvorima.

Zaključno, prirodni izbori vitamina D su ograničeni, posebno ako ste vegetarijanac ili ne volite ribu. Srećom tu su i dodaci prehrani i prehrambeni proizvodi koji prirodno ne sadrže vitamin D, ali su obogaćeni ovih hranjivim sastojkom pa mogu poslužiti kao pomoć, piše Zadovoljna.hr.

hr Wed Apr 14 2021 17:40:20 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/5f9db3196f52df932c8b4590/80
Foto: Pixabay

Ovi simptomi mogu trajati mjesecima, čak i nakon blagog oblika covida

Otprilike jedna od deset osoba ima barem jedan umjereni ili teži simptom koji je utjecao na kvalitetu njihova života.

Kod nekih osoba simptomi covida-19 mogu trajati i mjesecima nakon početne dijagnoze.

Gubitak mirisa, gubitak okusa, otežano disanje i umor četiri su najčešća simptoma koje su pacijenti prijavili i osam mjeseci nakon blagog oblika covida-19, pokazala je nova studija. Najčešći umjereni do teški simptomi koji su trajali najmanje dva mjeseca su anosmija, umor, ageuzija i dispneja.

Otprilike jedna od deset osoba ima barem jedan umjereni ili teži simptom koji je utjecao na kvalitetu njihova života.

- Čak i ako ste mlada osoba i prethodno ste bili zdravi, blagi oblik covida-19 može rezultirati dugoročnim posljedicama - rekla je autorica Charlotte Thålin, liječnica s odjela za kliničke znanosti u bolnici Danderyd s Instituta Karolinska u Stockholmu u Švedskoj.

Thålin i kolege analizirali su više od 1.000 zdravstvenih djelatnika u Švedskoj, a rezultati studije objavljeni su u JAMA. Istraživači nisu otkrili povećanje kognitivnih problema – uključujući probleme s pamćenjem ili koncentracijom – koje su drugi povezali s onim što se često naziva dugim covidom. Nisu primijetili ni povećani rizik od dugotrajnih simptoma nakon asimptomatske infekcije.

Prethodna istraživanja otkrila su ozbiljne dugotrajne simptome, uključujući lupanje srca i neurološka oštećenja, među osobama koje su hospitalizirane zbog covida-19. Thålin je istaknula da odsutnost ovih ozbiljnijih simptoma nakon blagog oblika covida-19 umiruju.

Rezultati pokazuju da je 26% osoba koje su imale covid-19 imalo barem jedan umjereni do teški simptom koji je trajao više od dva mjeseca, u usporedbi s 9% u kontrolnoj skupini, prenosi WebMD. Među osoba koje su imale blagi oblik covida-19, 11% ih je prijavilo barem jedan simptom koji je negativno utjecao na poslovne obveze i socijalni život nakon osam mjeseci od infekcije.

Liječnica Sarah Jolley izjavila je da dugotrajne simptome bolesti mogu imati i osobe koje imaju blagi oblik bolesti, a prema studiji, ovo je izraženije kod žena, piše N1.

hr Wed Apr 14 2021 16:14:30 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/6075a6776f52dfc4308b456d/80
Foto: YouTube

"Inamorana" je novi hit Tončija Huljića i Petra Graše

dfgdfg
"Inamorana" je novi hit Tončija Huljića i Petra Graše. Dvojica glazbenika koje veže uboko prijateljstvo nakon deset godina ponovo su udružili snage i iznjedrili hit koji autorski potpisuju Vjekoslava i Tonči Huljić. "Inamorana - zaljubljena je lijepa i sjetna pjesma, ali i simpatična priča o prolaznosti vremena i neprolaznosti potrebe da se zaljubite", objašnjava Tonči i nastavlja: "Trenutno je u procesu završetak Grašinog albuma i kako smo stalno zajedno u studiju, svako malo bih pjevao ono što sam pisao za njega i tako upropastio stvar, a on je htio pjevati nešto što sam ja pisao za sebe. Zato smo se našli na pola puta."  

"U Tončijev projekt Madre Badesse zaljubio sam se na prvo slušanje i sretan sam što sam bio i ostao dio te priče. Nisam glazbenik koji je sklon duetima, no suradnja s Tončijem odavno nije službena već duboko prijateljska, pa tako ni ovo ne mogu nazvati suradnjom već zajedničkom idejom dvojice prijatelja", dodaje Petar Grašo.


Baš kao i prethodni singl "Mare luda", "Inamorana" je pjesma dubokih emocija, a na novom albumu bit će još neke pjesme koje je publika imala prilike upoznati, poput "Žaj mi je" s Nenom Belanom. Na novom albumu nalaze se i tri instrumentalne obrade već dobro poznatih pjesama. Dvije je publika već upoznala: "Dva put san umra", napravljenu u suradnji sa Zagrebačkom filharmonijom i zborom Ivan Goran Kovačić te "Bjankarija (Kiša)", u kojoj je Tončiju gost Víctor Espínolaparagvajski multiinstrumenatlist i pjevač.

U trećoj Tonči otkriva posebnu gošću: "25 godina je prošlo od pjesme 'Suze biserne' koju pjeva Jelena Rozga, tako da novi album sadrži instrumentalnu obradu ove pjesme. Refren je snimljen na hrvatskom i engleskom jeziku, a siguran sam i da će publika prepoznati vokal posebne gošće u ovoj pjesmi, Jelene".

Novi hit "Inamorana" prati i odličan spot za koji je Tonči Huljić osmislio scenarij. Snimljen je u staroj jezgri grada Splita, a uz Tončija i Grašu pojavljuje se i prekrasna mlada glumica i radio voditeljica Petra Kapor. Režiju spota potpisuje Vojan Koceić.





hr Tue Apr 13 2021 16:09:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/607556966f52dfcd2f8b456b/80
Foto: Prijatelji životinja

50 tisuća potpisa: Veži me ljubavlju, a ne lancem

Udruge zatražile od Vlade izmjene Zakona o zaštiti životinja, pozivaju i građane da pišu Vladi
Mladi ili stari, bolesnoga tijela i duše, izgladnjeli ili za veterinarsku inspekciju „dobrog gojnog stanja”, prljavi, smrdljivi, bolnog vrata, u uređenom dvorištu ili, češće, među smećem i razbacanom starudijom, anksiozni, frustrirani, depresivni, apatični… Kada padne kiša, leže u blatu, smrzavaju se dok je hladno, ne mogu do hlada dok je vruće, pa u takvoj strahoti još i zatrudne i rode. Onda polako već odustaju od života i, samo za neke od njih, pojave se neke ruke koje grle, ljudi koji tješe i izbore se za bolje sutra.  

Ti ljudi su pojedinci iz udruga za zaštitu životinja koje čine sve kako bi ukazale na užasne, tužne živote i nezamislivu patnju koju proživljavaju psi na lancu zbog nedorečene i neprovedive zakonske zabrane „stalno vezanih pasa”. Građani ne žele Zakon o zaštiti životinja koji ima iznimke, već koji ima prekršajne odredbe i jasno propisanu zabranu držanja pasa na lancu. To je i razlog zašto su Sklonište Prijatelji Čakovec, udruga Prijatelji životinja i Udruga Pobjede te više od 50 članica Mreže za zaštitu životinja pokrenuli nacionalnu kampanju „Za Hrvatsku bez pasa na lancu” u kojoj je peticiju za potpunu zabranu držanja na lancu dosad potpisalo više od 50 000 ljudi. Ističu da ako netko želi imati psa, treba preuzeti odgovornost i držati ga kao svojeg člana obitelji i prijatelja: „Vežite psa uz sebe ljubavlju, a ne lancem.”

„Zahvaljujemo na podršci velike većine građana, institucija, strukovnih udruga doktora veterinarske medicine i javnih osoba te smo od Vlade RH zatražili da pokrene izmjene Zakona o zaštiti životinja kako bi se propisala potpuna zabrana držanja najboljeg čovjekova prijatelja na lancu. Molimo građane da pišu Vladi na gradjani@vlada.hr i ministrici poljoprivrede na kabinet@mps.hr tražeći potpunu zakonsku zabranu držanja pasa na lancu”, uputile su apel udruge. 

S ovim porukama slažu se Tereza Kesovija, Mia Dimšić, Ivana Delač, Ivan Penezić iz grupe Pravila igre, Dušan Bućan, Saša Lozar i mnogi drugi. Zdenka Kovačiček pozvala je sve da se uključe u kampanju i da spase naše prijatelje. I Marija Omaljev poručila je: „spasimo te jadne nevine duše koje su vezane na lancu po pet, 10, 20 godina i koje tako žive u užasnim uvjetima” i dodala: „Sa samo jednim potpisom možete promijeniti toliko puno tužnih psećih sudbina.” Glumac Robert Bošković podsjetio je da psi na lancu nakon nekog vremena dobiju ogromne rane na vratu i pozvao sve na suosjećanje: „Kako bi bilo vama da vas zavežu za lanac? Zar bi vam bilo lijepo imati rane na vratu?”

Udruge koje su nedavno pokrenule kampanju za potpunu zabranu držanja pasa na lancu poručuju da cijela Hrvatska ne želi više gledati i tolerirati strahotu i sramotu zlostavljanja pasa lancem: „Strava lanca mora postati prošlost!” Stoga još jednom pozivaju sve da pišu Vladi i Ministarstvu i zatraže zakonske izmjene te da posjete www.zabranimolanac.net, potpišu peticiju i podijele informaciju na društvenim mrežama s porukama: #ZabranimoLanac, #ZaHrvatskuBezPasaNaLancu, #TrebaZnatiPrerezati #SramotnoZaHrvatsku.
hr Tue Apr 13 2021 10:30:29 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .