Primjena umjetne inteligencije u
obrazovanju samo je jedna od zanimljivih tema CARNET-ove trodnevne, 23.
konferencije za korisnike koja se ove godine održava pod nazivom “CUC 2021: Nove prilike”
i u srijedu, 27.
listopada 2021. svečano je otvorena u Konvencijskom centru Šibenik. Tim događajem Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET ujedno obilježava 30 godina uspješnog djelovanja u poticanju primjene
informacijsko-komunikacijske tehnologije u obrazovanju.
Program otvorenja konferencije
svojim dolaskom uveličao je prof. dr. sc. Radovan Fuchs, ministar znanosti i obrazovanja, te pritom izjavio: “Danas je praktički
nezamislivo funkcioniranje obrazovnog sustava bez potpore CARNETA svega onoga što
CARNET čini. Htio bih
vam zahvaliti ta velika postignuća kojima ste omogućili prošlogodišnje
odvijanje školske godine koji smo uspješno priveli kraju. Sada na početku ove
školske godine ponovo smo suočeni s razmahivanjem pandemije gdje ćemo sigurno u
nekim trenucima trebati prelaziti i na online nastavu. Od ravnatelja smo čuli
da je CARNET spreman i da je već unaprijedio neke mogućnosti, pa ćemo onda svi
zajedno sigurno uspjeti uspješno prebroditi i ovu situaciju.”
Okupljenima
se obratio Hrvoje
Puljiz, ravnatelj
CARNET-a: Kako bismo stavili
naglasak na pozitivne aspekte svega novoga što nas je zadesilo u protekle skoro dvije godine – i sve one izazove koje smo prepoznali i ostvarili
kao prilike – ovogodišnju smo
konferenciju s pravom nazvali „Nove
prilike“! Fokusirat ćemo se na sve one izazove koje smo na neki način pretvorili sada već u trendove u području učenja
i poučavanja – kazao je Puljiz.
Osvijestit ćemo važnosti i dobre prakse poučavanja usmjerenog na učenika u online i hibridnom okruženju. Istaknut ćemo načine i
korištenja novih tehnologija, ali
i ulogu umjetne inteligencije u obrazovanju. Razgovarat ćemo o važnosti odgojno-obrazovnih radnika u ulozi stručnjaka u osmišljavaju i implementaciji digitalnih tehnologija u
proces učenja i poučavanja. Po prvi puta na konferenciji se bavimo i
temom održivoga razvoja, odnosno
odgovornog korištenja tehnologije u službi zelene škole.
Značajan dio konferencije posvetili smo i našem projektu e-Škole. Nakon uspješnog pilot projekta i pune tri godine provedbe
druge faze projekta, predstavit ćemo
vam trenutni status provedbe. Važno
nam je ovdje istaknuti brojne projektne aktivnosti koje slijede u nadolazećem razdoblju a iznimno su bitne za kontinuiran
razvoj digitalne zrelosti škola – i poćenito za cilj samog projekta, a to su Digitalno
zrele škole.
Kao
ravnatelj CARNET-a, mogu vam obećati da ćemo (će CARNET) i dalje sustavno, i vjerujem kao i do
sada, uspješno poticati digitalnu
transformaciju obrazovnoga sustava i biti potpora digitalnim promjenama u društvu. To u prvome redu znači razvoj dobre mreže i niza usluga u skladu s potrebama svih skupina
naših korisnika, pružanje različitih oblika obrazovanja i podrške za korištenje novih tehnologija u obrazovanju te zaštitu hrvatskoga digitalnog identiteta i prostora.
Ove
godine slavimo i 30. godina CARNETA te se ovim putem želim zahvaliti svim dionicima koji su ugradili
svoje znanje i trud u razvoj CARNET-a kako bi danas bio ono što je, a to je strateška institucija hrvatskog obrazovnog sustava”,
rekao je ravnatelj
CARNET-a.
Otvaranju
konferencije prisustvovali su i Danijel Mileta, zamjenik gradonačelnika Šibenika, te Bernard Gršić, državni tajnik u
Središnjem državnom uredu za razvoj digitalnog društva i bivši “carnetovac”. “Digitalno
društvo mora biti sigurno, a to osigurava upravo CARNET”, istaknuo je među
ostalim Bernard Gršić.
Pokrovitelji konferencije su Ured
predsjednika Republike Hrvatske i Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Nakon
prošlogodišnjeg online formata uvjetovanog epidemiološkom prilikama, konferencija je ove
godine organizirana u hibridnom izdanju, pa se može pratiti putem platforme za
virtualne konferencije ili uživo u Šibeniku uz posjedovanje EU digitalne COVID potvrde.
Ove godine konferencija nosi naziv „Nove prilike“
pa je tako i program
fokusiran na teme vezane uz prilike koje pruža informacijsko-komunikacijska
tehnologija – na primjenu umjetne inteligencije u obrazovanju, hibridno i
fleksibilno obrazovanje. Ove godine prvi puta govorimo o održivom razvoju, odnosno primjeni
tehnologije za zeleni i održivi razvoj u školi.
Konferenciju samo putem online
platforme prati oko 1500 sudionika – učitelja, nastavnika i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama, profesora s fakulteta,
CARNET-ovih sistem inženjera i koordinatora, članova znanstveno-istraživačke zajednice, te informatičkih stručnjaka i gospodarstvenika iz područja informacijsko-komunikacijske
tehnologije. Za njih i sudionike koji fizički pristustvuju konferenciji je
tijekom tri dana organizirano 50 radionica, niz interaktivnih izlaganja, tri
pozvana predavanja, tri panel rasprave i dva okrugla stola.
Kako postati bolji učitelj, Koliko sam uspješan u provođenju online nastave, Vodič
za obrazovne
influencere – učitelje nomade, Učiteljica kakva želim biti, Budućnost obrazovanja je multidisciplinarna, samo su dio predavanja održanih prvog dana konferencije “CUC 2021: Nove prilike”, koje je pratila velika posjećenost i dobra atmosfera.
Predavanje na engleskom jeziku o
obrazovanju učenika za njihovu budućnost, a ne za našu prošlost u srijedu je održao Andreas
Schleicher iz
Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) i inicijator Programa za međunarodnu procjenu znanja i vještina učenika. Više od 20 godina radio je s
ministrima i čelnicima obrazovanja na poboljšanju obrazovnog sustava.
Predavač Andreas Schleicher govorio je o budućnosti
obrazovanja na koje će utjecati
i umjetna inteligencija. No, lako je reći, a teško je
napraviti – dodao je, te napomenuo da je prije društvo trebalo nekolicinu izvanrednih ljudi, a danas
treba sve. Tu se,
naravno, postavlja i pitanje rizika od automatizacije – gubitka posla zbog
robota, no što ljudi imaju više znanja i vještina, to su manje šanse od gubitka posla – rekao je.
“Danas se učenike educira za zanimanja koja više neće postojati. Škole nemaju osjećaj za budućnost, već učenike educiraju za našu prošlost” – kazao je Andreas Schleicher i
napomenuo kako nije dovoljno znati kemiju i fiziku, već treba razmišljati kao znanstvenik. Inovacija je
spajanje točaka u veliku ideju. Moderni svijet više ne nagrađuje ono što znaš, već za ono što možeš napraviti s tim znanjem – kazao je
predavač i naveo primjere kako tehnologija pomaže u učenju: “Snaga tehnologije je u tome da može pratiti napredak učenika i učitelj tada može bolje znati kada krenuti dalje s
gradivom. Upotreba tehnologije za učenike s poteškoćama daje im supermoći. Možemo pratiti kako različiti ljudi različito uče. Istaknuo je da se tehnologija
upotrebljava kako bi ljudi dobili supersposobnosti.”
Predavanja stranih stručnjaka se nastavljaju u četvrtak kada će Marco Neves, stručnjak za primjenu umjetne
inteligencije u obrazovanju, također na engleskom jeziku, govoriti o dobroj praksi uvođenja umjetne inteligencije u
obrazovni sustav Portugala, te odgovoriti na pitanje kako se umjetna
inteligencija može koristiti u okviru personaliziranog učenja.
Zadnji dan konferencije rezerviran
je za predavanje Fengchun Miaoa, direktora Jedinice za tehnologiju i umjetnu
inteligenciju u obrazovanju u UNESCO-u. Fengchun Miao je zadužen za vođenje programa o umjetnoj
inteligenciji u obrazovanju, razvoju digitalnih vještina za nastavnike i učenike, otvorenim obrazovnim
resursima (OER), mobilnom učenju i budućim e-školama, o čemu će biti riječi i na njegovom predavanju.
Povodom 30 godina CARNET-a o događajima koji su obilježili povijest Hrvatske akademska i
istraživačke mreže, te o planovima za budućnost, govorili su prof. dr. sc. Predrag Pale, jedan od osnivača
CARNET-a, prof. dr. sc. Dragan Primorac, ministar znanosti, obrazovanja i
sporta od 2003. do 2009., Jasenka Gojšić, ravnateljica CARNET-a od 1998. do
2004. godine i Hrvoje Puljiz, ravnatelj CARNET-a.