S Jozom Radošem, trećim na koalicijskoj listi SDP-HNS-IDS-HSU-SDSS za izbore za Europski parlament, smo porazgovarali u Splitu na temu euroizbora. Spomenimo da Radoš govori engleski i ruski jezik.
Zašto su važni izbori za Europski parlament i što konkretno zastupnik može učiniti?
– Zato što Europski parlament donosi gotovo pola naših zakona, to je već samo po sebi dovoljan razlog zašto je taj parlament važan. Naši parlamentarci mogu utjecati na to da neki zakoni budu u skladu s interesima građana.
Koliko stvarno možete napraviti?
– Lijepi primjer koliko se ponekad može napraviti je izvješće o ravnopravnosti žena i muškaraca. Da su HDZ-ovi zastupnici glasovali za preporuku, za jednake plaće žena i muškaraca za isti rad, ta bi preporuka prošla. Postoje takve situacije u kojima desetak naših glasova može odlučiti. U nekim pitanjima možemo djelovati na istoj liniji, bez obzira na stranačku pripadnost, i tada se lobiranjem može postići da osobito važna odredba zakona koja je u našem interesu prođe. Naravno, prvo trebamo definirati strateške interese Hrvatske.
Gdje se zapravo dogovara i lobira? Koliko je važna komunikacija ”u hodniku”?
– Važno je zapravo da naši zastupnici imaju dovoljno mogućnosti utjecaja na druge zastupnike, što znači da moraju biti u stalnoj komunikaciji s političkim skupinama. Ako ste nekada podržali neki prijedlog koji nije u vašem osobitom interesu onda ga podržavate s ciljem da netko drugi podrži vaš prijedlog kada nije u njegovom interesu. Ta lobiranja unutar skupina su svakako vrlo važna.
Kako biste ocijenili rad hrvatskih europarlamentaraca?
– Naši europarlamentarci su imali vrlo mali prostor za djelovanje, budući da su bili zastupnici u posljednjoj godini mandata, kada su definirane sve točke dnevnog reda, a mjesta u odborima uglavnom zauzeta. Dakle, mjesta za neku inicijativu nije postojalo, ali mislim da su generalno u tom kratkom razdoblju i tim skučenim okolnostima pokazali visoku razinu aktivnosti. To pokazuju i matematički podaci o broju istupa, ali naravno o kvaliteti istupa treba suditi javnost. Koliko mogu procijeniti, aktivniji su od prosjeka.
Jesu li prepoznati i na europskoj razini?
– Teško je postati prepoznatljiv na takvoj razini u malo vremena. Međutim, ono što je važno jest da je hrvatska javnost bila upoznata s njihovim radom. Nije dovoljno da ste uspješni tamo, nego da građani znaju što vi radite.
Na čemu ćete temeljiti kampanju? Zašto bi građani lijevoj koalicijskoj listi, odnosno Vama povjerili glas?
– Moja pozicija je prilično jasna. HNS je član Alijanse europskih liberala i demokrata, a naš predstavnik će biti član te političke skupine. Temeljna načela su programirana i HNS-om i ALDE-om. U tom prostoru se odabiru područja na kojima će pojedini zastupnik osobito inzistirati. Nastojat ću se baviti praktičnim pitanjima koja su u Hrvatskoj najaktualnija, ponajprije pitanjem gospodarskog razvoja zemlje, da se olakša poslovanje malim i srednjim poduzećima, potom otvaranjem poduzeća mladim poduzetnicima temeljem inovativnih tehnologija jer tako se diže konkurentnost i hrvatskog i europskog gospodarstva. Dva osobito važna područja u kojima EU ima veliki utjecaj su energetika i pitanje slobodnog energetskog tržišta, te područje telekomunikacije. Kod telekomunikacije napose pitanja kao što su sloboda pristupa širokopojasnom internetu, poslovanje putem interneta, smanjivanje cijene impulsa, ukidanje roaminga, zaštita komunikacije…To su područja u kojima Europski parlament ima vrlo visoke nadležnosti i područja koja su vrlo aktualna.
Dakle, o tome ćete pričati. Neće biti partizana i ustaša kao prošle godine uoči europarlamentarnih izbora?
– Ideja kampanje je da se djelatnost EU parlamenta na tim vrlo praktičnim pitanjima približi građanima i da shvate što imaju od Europske unije i što imaju od našeg djelovanja. Prošle godine je bilo puno govora o ideologiji zato što očito desnica nema drugih ideja i smatra da na tim pitanjima može dobiti glasove. Ta pitanja su štetna i za hrvatsku politiku zato što je to povratak u prošlost, a i bavljenje temama koje ne možete riješiti na političkoj razini. Pogotovo je štetno baviti se tim pitanjima u kampanji za europski parlament.