Isprika Dalmacija Newsa, reakcija Hrvatskog dizajnerskog društva

Glavni urednik Dalmacija Newsa Mate Prlić ispričava se autorici Marijani Rajčić
zbog neugodnosti i narušavanja profesionalnog ugleda, koji je doživjela nakon
proglašenja njenog rada pobjedničkim od strane Dalmacija Newsa. Hrvatsko
dizajnersko društvo, kao krovna strukovna organizacija, kod njenog rješenja
logotipa Dalmacija Newsa ne dovodi u pitanje originalnost autorskog djela.

– Javno se ispričavam autorici jer sam u
obzir uzeo mišljenja nekompetentnih osoba – rekao je Mate Prlić.

Hrvatsko dizajnersko društvo reagiralo
je na natječaj za novi logo Dalmacija Newsa na kojem je pobijedila Marijana
Rajčić. Priopćenje kojeg potpisuje Upravni odbor HDD-a  (Ivana Borovnjak, predsjednica, Mirna
Reinprecht i Ivica Mitrović, dopredsjednici, Igor Kuduz, Nataša Mihaljčišin,
Nikola Radeljković i Zlatka Salopek, članovi) prenosimo u cijelosti.

Poštovani,

Obaviješteni
smo o postojanju i ishodu takozvanog natječaja za novi logo Dalmacija News,
koji ste kao naručitelj sami i proveli, odnosno objavili na svojim stranicama.

Iako
smo svjesni da kao privatni naručitelj imate mogućnost ponuditi dizajnerima u
potpunosti strukovno i poslovno neprihvatljive, potcjenjivačke i štetne uvjete
sudjelovanja u natječaju odnosno suradnje, kao krovno strukovno udruženje
dizajnera u Hrvatskoj, dužni smo vas upozoriti na neprihvatljivost takvog
odnosa prema prema dizajnu kao struci i dizajnerima kao profesionalcima čiji je
rad neodvojiv i od ugleda profesije koju obavljaju i od njihove egzistencije.

Smatramo
da ste objavom poziva na slanje rješenja svog novog ‘loga’ (pretpostavljamo da
se trebalo raditi o vizualnom identitetu), bilo zbog nepoznavanja standarda
provođenja natječaja u dizajnu i standarda struke, bilo namjerno,
zloupotrijebili metodu dobivanja rješenja putem natječaja kako biste naveli
dizajnere na ulaganje vremena i rada bez ikakve odgovornosti prema tom
ulaganju, nanoseći im svjesno konkretnu materijalnu štetu.

Tekst
koji ste objavili nažalost ne zadovoljava niti jedan od minimalnih strukovnih
kriterija potrebnih da bi se određeni proces ili raspis zvao natječajem, pri
čemu još ne govorimo o strukovno korektnom natječaju. Žao nam je što prije
nismo uočili vašu objavu, jer bismo na nju odmah i reagirali ponudom za pomoć i
molbom vama da drastično korigirate raspis, čineći ga strukovno prihvatljivim,
odnosno preporukom svojim članovima da ne odgovaraju na poziv za slanje radova
kakav je, upozoravajući ih na nerazumnu razinu rizika ako to učine.

 

Kod
natječaja u dizajnu, objavu poziva na slanje radova treba svakako pratiti
adekvatna natječajna dokumentacija. Da bi natječaj bio strukovno korektan, ta
dokumentacija mora zadovoljiti minimum formalnih i kvalitativnih strukovnih
kriterija. Oni su:


postojanje stručno napisanog projektnog zadatka
– postojanje dovoljno detaljnih uvjeta sudjelovanja u natječaju
– postojanje jedinstvene prijavnice ili uputa za prijavljivanje na neki
neformalniji, ali ujednačen način
– postojanje nagradnog fonda adekvatnog za traženi obim i karakter rada
– postojanje stručnog i unaprijed poznatog ocjenjivačkog suda
– postojanje unaprijed poznatih, jasnih i nedvosmislenih kriterija kojima se
ocjenjivački sud vodi prilikom ocjenjivanja pristiglih radova

Iz
natječajne dokumentacije mora biti jasno i tko može, a tko ne može sudjelovati
u natječaju i pod kojim uvjetima, u kojem formatu, na koji način i do kojeg
roka se predaju natječajni radovi te, poželjno, što podrazumijeva osvojena
nagrada u smislu usvajanja rješenja za realizaciju i daljnje suradnje.

Navedeni
uvjeti natječaja trebaju, k tome, biti korektni prema sudionicima natječaja,
odnosno ne biti štetni po njihov profesionalni ugled i financijski interes.

Jedan
od tipova natječaja koji potičemo zbog pohvalne razine odgovornosti između
naručitelja i dizajnera je pozivni ili javno pozivni natječaj, koji u svom
troškovniku predviđa obeštećenja za rad onim pozvanim natjecateljima koji nisu
osvojili nagradu, a u rad na natječaju su uložili svoje i sate svojih
suradnika, stručno znanje te snosili prateće poslovne troškove u periodu rada
na natječaju. Jasno nam je da je to razina koja zahtijeva višu razinu odnosa
prema dizajnu kao i radu uopće od one koja još uvijek vlada na ovdašnjem
tržištu.

Javni
natječaj može imati i ima svojih kvaliteta, no proveden nestručno, nosi
opasnost od svjesnog iskorištavanja velikog broja profesionalaca bez ikakve
odgovornosti prema njima i njihovim realnim troškovima rada na natječaju. Radi
se o lošoj praksi prema kojoj se HDD postavlja edukativno i konstruktivno kad
god detektira minimum iskazane dobre namjere u suradnji s dizajnerima.

Odnos prema nagrađenoj autorici                   

Čak
i pod navedenim, u osnovi demotivirajućim uvjetima, takozvani natječaj imao je
tu sreću da se na njega javila profesionalna autorica i poslala profesionalno
prezentirano rješenje u skladu sa standardima struke. Naša je članica riskirala
sudjelovanje prema neizvjesnim kriterijima i uvjetima te očito bila motivirana
temom natječaja i suradnjom s vašim medijem više nego neadekvatno niskim
iznosom nagrade. Da je sve ostalo na izboru njenog rada za realizaciju,
smatrali bi da je Dalmacija News profitirala od oportunog raspisa i nadali
bismo se da će naša članica u budućoj suradnji imati priliku educirati
naručitelja o uvjetima suradnje s dizajnerom te da je jedan ispod svakog
kriterija loš natječaj urodio ipak nečim dobrim.

Proizvoljnost
odlučivanja, prevrtljivost očitovanu proizvoljnom promjenom odluke,
neodgovornost i razinu neuljudnosti koju je naručitelj pokazao prema našoj
članici smatramo neprikladnim s obzirom na profesionalnu razinu njenog rada.
Nije upitno da naručitelj odlučuje o tome želi li izvesti nagrađeni rad ili ne,
no naše je mišljenje da bi uskraćivanje obeštećenja za rad u ovom slučaju bilo
vrhunac diletantskog odnosa prema dizajnu te svjesno i namjerno nanošenje
materijalne štete autorici nagrađenog rješenja. Osim toga, upozoravamo da je
idejno rješenje tek osnova za izradu priručnika ili knjige osnovnih grafičkih
standarda vizualnog identiteta, odnosno izvedbeno rješenje te da naručitelj
nakon usvajanja idejnog rješenja ima dvije operativne opcije u nastavku
korištenja usvojenog identiteta. Jedna je suradnja s autorom rješenja, a druga
je izrada priručnika standarda kako bi suradnju mogao prenijeti na druge
profesionalce, ne gubeći dosljednost u primjeni usvojenog rješenja.

Natječajni rad Marijane Rajčić možete pogledati na linku.

POSLJEDNJE DODANO: