promet i turizam pri Europskom parlamentu iz redova Zelenih Karima
Delli, predstavila je proteklog tjedna nacrt prijedloga kojim se žele
revidirati pravila polaganja vozačkog ispita i izdavanje vozačkih
dozvola. Nacrt je podigao puno prašine u javnosti, piše N1 Hrvatska.
Dosadašnje vozačke dozvole od iduće bi godine mogle otići u zaborav
te uskoro postati digitalne. Rok valjanosti bio bi 10 godina, a stariji
od 70 trebali bi svakih pet godina ići na liječničke preglede i
testirati prometno znanje.
Građani su složni:
– Mislim da bi ovakvi kao ja, stariji od 65 trebali svakih pet godina ići na preglede.
– Trebalo bi i mladima povećati liječničke kontrole po pitanju droge i alkohola.
A promjene se najviše tiču mladih vozača. Prema ovom prijedlogu
trebali bi biti ograničeni na gasu: primjerice, ako je na autocesti
dozvoljena brzina 130, smjeli bi voziti najviše 120 kilometara na sat, a
svaka bi država za sebe odlučila bi li početnicima zabranila vožnju
noću.
– Što se tiče brzine – da, u svakom slučaju. Zabrana vožnje po noći, to mi nema smisla – mišljenja je jedan prolaznik.
To nema smisla ni struci, koja na ove prijedloge ne gleda baš pozitivno.
– Struka prepoznaje dvije stvari koje bi bile dobre. To su jedinstveni
kazneni bodovi na razini Europske unije i mogućnost pregleda starijih
vozača, posebno liječničkih pregleda. Međutim, zabrana korištenja po
noći, čini mi se da je to zapravo zadiranje u ljudska prava i mislim da
neće doprinijeti smanjenju broja prometnih nesreća – smatra prometni
stručnjak Stanko Smodlaka.
Cilj nove direktive je smanjiti broj smrtnih slučajeva na cestama s
20 tisuća, koliko ih je na cestama Europske unije bilo prošle godine, te
da do 2050. njihova brojka bude nula.
– Legitimno je pravo da mi svi želimo da ih bude nula, međutim teško.
Pored svih naših nastojanja ne možemo govoriti o nula prometnih nesreća i
poginulih. To je nama cilj, međutim teško je to sprovedivo – kazao je
stručnjak.
Promjena bi bilo i prilikom polaganja vozačkog ispita. Uvela bi se
posebna dozvola za automobile teže od 1.8 tona, a bilo bi ju moguće
dobiti tek nakon 21 godine.
Nova pravila odnosila bi se samo na nove vozačke dozvole: oni koji su
do sada smjeli voziti takve automobile, to će pravo i zadržati.
Unatoč brojnim kritikama, prijedlog je dobio pohvale Europskog vijeća
za sigurnost prometa, no još ništa nije odlučeno. O svemu bi parlament
trebao raspravljati u prosincu, a kakav je stav Hrvatske upitali smo
MUP, no odgovor nismo dobili.