Većina slijepe i slabovidne djece danas se obrazuje u sustavu redovnog obrazovanja, zajedno s vršnjacima koji nemaju poteškoća s vidom. Oštećenja vida uključuju sljepoću i slabovidnost, a učenici s takvim teškoćama ne mogu čitati i prepisivati sa školske ploče, koristiti tiskane udžbenike ili pisati olovkom. Kako bi mogli ravnopravno pratiti nastavu, nužno je prilagoditi udžbenike i drugu obrazovnu literaturu prema njihovim individualnim potrebama.
Slijepi učenici obrazuju se uz pomoć Brailleovog pisma, sustava od šest točkica čijim kombinacijama nastaju slova i brojevi. Ovo pismo ključno je za razvoj pismenosti i savladavanje školskih predmeta, a praksa je da slijepa djeca uče Brailleovo pismo godinu dana prije polaska u prvi razred. Pisanje se obavlja pomoću Brailleova pisaćeg stroja ili Brajeve bilježnice. S druge strane, slabovidni učenici koriste literaturu u uvećanom tisku, pri čemu su veličina slova, kontrast i boje prilagođeni njihovim potrebama.
Prilagodba školskih materijala za slijepe i slabovidne učenike zahtijeva stručno znanje i temeljit rad. Odluka o tome hoće li učenik koristiti Brailleovo pismo ili uvećani tisak donosi se na temelju stručne procjene.
Kako bi učenici s oštećenjem vida dobili prilagođene udžbenike, Županijska udruga slijepih Split prijavila je dva projekta usmjerena na prilagodbu literature za slijepe i slabovidne učenike i studente. Partner na projektima je Centar za odgoj i obrazovanje „Vinko Bek“, koji prilagođava i tiska udžbenike u odgovarajućim formatima te ih dostavlja učenicima. Ovaj centar posjeduje dugogodišnje iskustvo i stručni kadar za izradu udžbenika za učenike s oštećenjem vida.
Projekte u cijelosti financira Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Projekt „Knjiga prava, znanje stvara“ financiran je s 22.000,00 EUR, dok je projekt „Brojevi i formule po mjeri đaka“ također financiran s 22.000,00 EUR. Provedba projekata započinje 1. rujna 2024. godine, a završetak je planiran za 1. ožujka 2025. godine.
Jednaki uvjeti obrazovanja pravo su svakog djeteta, stoga je prilagodba udžbenika i obrazovne literature od presudne važnosti za učenike s oštećenjem vida.