Ono čega su se mnogi pribojavali ove godine napokon se ostvarilo. Prema podacima Hrvatske narodne banke (HNB), koji još uvijek nisu potpuni, u trećem kvartalu zabilježen je pad prihoda u turizmu, što je jedno od rijetkih smanjenja izvoza u ovoj godini. Iako je riječ o blagom padu, podaci pokazuju da se ne smiju zanemariti. HNB napominje da je godišnji pad izvoza usluga u trećem tromjesečju iznosio -1,8%, što odražava stagnaciju izvoza usluga u nominalnim iznosima, uz rast cijena usluga. Pad prihoda od turizma i usluga oplemenjivanja robe smanjen je, dok je izvoz drugih usluga porastao, prenosi Jutarnji list.
U pogledu turizma, zabilježen je godišnji pad noćenja stranih gostiju od -0,6% u trećem kvartalu, nakon vrlo dobre predsezone. Na temelju tih podataka može se zaključiti da je realna potrošnja stranih gostiju smanjena, što objašnjava realni pad izvoza usluga u tom razdoblju.
Visoke cijene ?
Unatoč visokim cijenama, ili možda upravo zbog njih, Hrvatska je u špici sezone u odnosu na prošlu godinu zabilježila slabije prihode. Ipak, stručnjaci s kojima su razgovarali smatraju da nema razloga za zabrinutost, a eventualni pad prihoda pripisuju kratkoročnom najmu, odnosno rentijerstvu.
Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma, za Jutarnji je rekao:
– Teško mi je komentirati brojke kad nemam pred sobom analizu, ali pad prihoda se sigurno nije dogodio u sektoru hotela i kampova s obzirom da su samo hoteli zabilježili rast prihoda od pet posto. Ono gdje moguće pad doista postoji jest kratkoročni najam i restoraterstvo
Ostojić napominje da visoke cijene treba gledati iz dva aspekta: s jedne strane raste pritisak na cijene zbog rasta troškova, dok s druge strane postoji percepcija hrvatskog turizma kao preskupog.
Zarade u ugostiteljstvu i turizmu
Predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK, Jelena Tabak, već je u srpnju upozoravala na slabiji promet, ali tvrdi da je pad prihoda do kraja listopada nadoknađen. Na temelju podataka o fiskalizaciji od početka godine do 31. listopada, restorani su imali rast prihoda od 15% te broj računa povećan za 8%, dok su prihodi kafića porasli za 11%, a broj izdanih računa za 4%.
– Prema podacima o fiskalizaciji koju smo za restorane i kafiće dobili od orezne uprave, od početka godine do 31. listopada restorani su imali rast prihopda od 15 te broja računa od osam posto dok su prihodi kafića rasli za 11, a broj izdanih računa za četiri posto. Dakle, možemo reći da je to nadoknađeno u pred i post sezoni, a da pad u špici eventualno možemo pripisati većem broju ugostiteljskih objekata. Moguće je, naravno, da tu nešto utječe i cijena usluga, no sektor samo ove godine bilježi rast plaća od 30 posto.
Nema razloga za zabrinutost ?
Siniša Topalović, globalni direktor turističkog savjetovanja i partner u Horwath HTL Hrvatskoj, rekao je da je profitabilnost sektora tijekom prošle i ove godine “plus minus jedan posto” i da ne vidi razloga za zabrinutost.
– U životu svake destinacije u nekoj se fazi dogodi stagnacija prouzrokovana zasićenjem kad destinacija obično raste odnosno stagnira po stopama plus minus dva posto i to nije ništa zabrinjavajuće već znači da treba malo inovirati ponudu i dobro promisliti o smjeru budućeg razvoja – kazao je Topalović.
rivatni i obiteljski smještaj
Barbara Marković, predsjednica Udruge privatnog i obiteljskog smještaja, iznenađena je podacima HNB-a jer je obiteljski smještaj ove godine imao vrlo dobre rezultate, a cijene su ostale na razini prošle godine.
– Sezona je počela nešto ranije zbog ranog Uskrsa i tada na početku smo imali nešto rupa, no ne u glavnoj sezoni što pokazuju i podaci iz e-Visitora. Ono gdje je možda bilo problema je rentijerstvo – oni obično zatvaraju nešto ranije kako ne bi ušli u sustav PDV-a pa moguće da su imali problema s prihodima – kazala je Marković.
Zaključak
Iako je u špici sezone došlo do smanjenja prihoda u turizmu, stručnjaci smatraju da stagnacija nije razlog za zabrinutost. Moguće je da bi u budućnosti trebalo prilagoditi ponudu, a visokim cijenama treba pristupiti s oprezom, jer one mogu utjecati na percepciju hrvatskog turizma.