Prema procjenama Hrvatske gospodarske komore (HGK), ukupna potrošnja u Hrvatskoj tijekom Crnog petka 2024. godine mogla bi doseći 137 milijuna eura, što predstavlja povećanje od 10 milijuna eura u odnosu na prošlu godinu. Ovaj trend rasta potrošnje ne prestaje s Crnim petkom, jer se u prosincu, tijekom blagdanske kupovine, očekuje ukupna potrošnja od 3,3 milijarde eura, čime će se premašiti prošlogodišnjih 3,1 milijarda eura, prenosi HRT.
Najveći interes potrošača usmjeren je na odjeću, obuću, tehniku i kozmetičke proizvode, koji će biti predmet najvažnijih sniženja. Uobičajeni popusti na Crni petak kreću se od 20 do 50 posto, a sniženja se smatraju prilikom za značajnu uštedu na velikim kupovinama. HGK također ističe da mnogi potrošači tijekom Crnog petka kupuju više nego inače, što ukazuje na promjenu potrošačkih navika tijekom ovog dana, koji se smatra prilikom za kupovinu proizvoda veće vrijednosti.
– Statistike potvrđuju da na Crni petak dio potrošača kupuje više od uobičajenog, pa povećanu potrošnju očekujemo i sutra. Budući da smo svi u potrazi za povoljnijim proizvodima i uslugama, vrlo je važno paziti na vjerodostojnost ponude – istaknula je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
Savjeti za sigurnu kupovinu, posebno online
Maja Bogović također upozorava potrošače na važnost opreza prilikom online kupovine. Kupci bi trebali biti posebno oprezni pri kupovini s web stranica koje imaju sjedište u inozemstvu, budući da postoji rizik od prevara. Preporučuje se plaćanje pouzećem kad god je to moguće, jer taj način plaćanja može osigurati veću sigurnost. Osim toga, potrošačima se savjetuje da provjere kontakte, sjedište web trgovine, te mogućnosti povrata kupljenih proizvoda kako bi izbjegli nesuglasice i osigurali zaštitu svojih prava.
Blagdanska potrošnja također u porastu
HGK očekuje značajan rast potrošnje i tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana. Prošle godine, u prosincu, ukupna potrošnja u maloprodaji iznosila je 3,1 milijardu eura, dok bi ove godine mogla premašiti 3,3 milijarde eura. Ovaj porast potrošnje ukazuje na optimistična očekivanja trgovaca i gospodarstvenika vezana uz blagdansku sezonu, koja će biti još jedna prilika za visoke prodaje.
U 2023. godini, prosječan iznos računa u trgovinama iznosio je 14,35 eura, dok je do 31. listopada 2024. godine porastao na 15,47 eura, što znači rast od 7,78 posto u odnosu na prethodnu godinu. Povećanje prosječnih iznosa računa u trgovinama odražava jaču potrošnju i sklonost kupcima da ulažu više u kupovinu nego što je bio slučaj u ranijim godinama.
Prosjek godine
Gledajući samo prošlogodišnji studeni, račun je u tom mjesecu u odnosu na prosjek godine bio veći gotovo u svim županijama, izuzetak su Šibensko-kninska, Zadarska i Istarska, što je posljedica sezonskog utjecaja porasta prosječnog iznosa računa koji podiže godišnji prosjek. Najveći porast prosječnog računa u studenom u 2023. zabilježio je Grad Zagreb i to za osam posto, Vukovarsko-srijemska županija za 7,8 posto, a treća po rastu je bila Osječko-baranjska županija sa 7,1 posto.
U tjednu oko Crnog petka prosječan račun prošle godine iznosio je 15,73 eura, što ukazuje na to da se promoviranim popustima kupuju proizvodi i usluge veće nominalne vrijednosti.
Gledajući samo Crni petak, sve županije zabilježile su rast prosječnog računa, što pokazuje da građani prepoznaju ovaj dan kao priliku za obavljanje kupovina veće vrijednosti. Najveći rast od 30 posto ostvaren je u Gradu Zagrebu, gdje je prosječan iznos računa porastao za 30 posto, na 19,49 eura. U Osječko-baranjskoj, Splitsko dalmatinskoj i Brodsko-posavskoj županiji prosječan račun je rastao 22 posto, dok su najmanje reagirali potrošači u Šibensko-kninskoj, Istarskoj i Krapinsko-zagorskoj županiji s prosječnim rastom računa manjim od 10 posto.