PSIHOLOGIJA USPJEHA

Konferencija PR, Media & Sports Days završena u znaku etike i psihologije u sportu

Panelom Etika i psihologija u sportu kojim je moderirao Ivan Tomić s Manchester Metropolitan
University otvorena je sekcija sport trećeg dana konferencije PR Media & Sport Days University
of Mostar. Sudionici panela bili su Igor Štimac hrvatski nogometni trener te Davor Radić
odvjetnik i član FIFA nogometnog tribunala. Rasprava je ponudila vrijedne uvide u međusobnu
povezanost etike, prava i psihologije u sportskom svijetu, naglašavajući potrebu za holističkim
pristupom prema svakom sportašu s posebnim naglaskom na izazove s kojima se suočavaju
sportaši, treneri i pravni stručnjaci.


Igor Štimac naglasio je važnost razumijevanja psihologije komuniciranja profesije trenera u
suvremenom nogometu.

Danas, kad vidimo uspjehe u nogometu i trenere s velikim zaradama, više ne govorimo samo o umijeću prenošenja nogometnog znanja i tehničke kvalitete. Ključno je da trener razumije psihologiju komuniciranja kako bi mogao voditi ljude iz različitih kultura te nogometne zvijezde kao jednu cjelinu. Vrijeme kada su treneri mogli raditi što žele je prošlo, a vrhunski igrači da ne kažem vrhunske nogometne zvijezde mogu slijediti trenera samo ukoliko prepoznaju njegovo znanje i sposobnost upravljanja igračevim vrlinama i sposobnostima tima kao cjeline. U tome je Ćiro bio pravi majstor – izjavio je Štimac.


Također Štimac je istaknuo kako su sportaši te u konkretnom slučaju nogometaši u današnje
vrijeme mnogo zaštićeniji nego ranije.

Danas su nogometaši puno zaštićeniji nego ranije. S razvojem sportskog prava i pojavom menadžera otvorila se djelatnost usmjerena na skrb o igračima. Prava nogometaša moraju biti zaštićena jer su ranije bila često zloupotrebljavana – istaknuo je Štimac.


Osamdeset posto mog posla čini komunikacija, a samo dvadeset posto znanje. Znanje imaju i
drugi, ali pravo umijeće pregovaranja dolazi iz vještine komuniciranja, koja se kontinuirano
usavršava. Uvijek je ključno razumjeti zašto vas je klijent angažirao i što očekuje. Ponekad se
nađete u složenim situacijama, poput one kada me otac igrača kontaktirao kako bi zaustavio
transfer između Dinama i Napolija. U takvim trenucima važno je znati komunicirati na način da
sve strane budu zadovoljne. Komunikacija je za mene najvažniji dio posla
– naglasio je Davor
Radić.


Treći dan konferencije PR Media & Sports Days University of Mostar započeo je panelom Etika
u eteru: između slobode i odgovornosti na kojem su sudionici bili Valentina Rupčić zamjenica
glavnog urednika Večernjeg lista BiH, Belmin Karamehmedović direktor BHRT-a, Anita Zovko
urednica informativnog programa RTVHB te prof. dr. sc. Davorka Topić Stipić sa Sveučilišta u
Mostaru. Na panelu se raspravljalo o izazovima s kojima se suočavaju mediji pri balansiranju
slobode izražavanja i odgovornosti prema javnosti. Sudionici su istaknuli potrebu za dosljednim
poštivanjem etičkih normi, transparentnosti u izvještavanju te važnosti borbe protiv
dezinformacija. Poseban naglasak stavljen je na ulogu javnih servisa u promicanju objektivnosti i vjerodostojnog novinarstva, kao i na sve veću odgovornost urednika i novinara u vremenu brzog
protoka informacija i prisutnosti lažnih vijesti.


Program trećeg dana konferencije nastavio se izlaganjima posvećenim sportu, s naglaskom na
etiku i psihologiju u sportu te izazove komunikacije u sportskim timovima i medijima. Uvodno
je doc. dr. sc. Krešimir Lacković sa Sveučilišta Sjever održao predavanje na temu kršenja etičkih
standarda, s posebnim fokusom na primjere iz sportskih medija i način praćenja transfera igrača.
Doc. dr. sc. Ivona Čarapina Zovko sa Sveučilišta u Mostaru predstavila je rezultate istraživanja o
sportskoj komunikaciji u timu, prikazujući validaciju hrvatskog prijevoda skale učinkovite
komunikacije u timu. Izlaganja su završila temama o ponašanju sportskih djelatnika i medija
prilikom smjenjivanja trenera u SHNL-u, koju je predstavio doc. dr. sc. Marin Galić sa
Sveučilišta Sjever, nakon čega je posljednje izlaganje u sekciji imala Marija Ćorić sa Sveučilišta
u Mostaru na temu Neki korelati sportske komunikacije u timu. Također, posjetitelji i sudionici konferencije imali su priliku prisustvovati posljednjoj sekciji Poster prezentacije, gdje su obrađene teme etičkih i komunikacijskih izazova u različitim područjima odnosa s javnošću, medija i sporta.
Na temelju izlaganja i panel rasprava Organizacijski odbor Konferencije utvrdio je ukupno devet
zaključaka:

  1. Nalazimo se u novom gospodarskom i društvenom ciklusu koji bi se mogao nazvati
    „ekonomija ugleda i nematerijalne imovine“. Kako vrijednost nematerijalne imovine
    raste kljucni uspjeh je sposobnost organizacije da stekne povjerenje, poštovanje i
    prepoznavanje svojih dionika. Ovaj pristup sugerira praktičarima odnosa s javnošću da
    upravljanje nematerijalnom imovinom treba biti jedna od najvažnijih zadaća njihova
    rada.
  2. Novinarstvo i odnosi s javnošću stoje u opreci s etikom jednako kao i druge profesije,
    samo vidljivost djelovanja ovih profesija čini pogreške uočljivijima.
  3. Dugoročno je moguće podići ugled odnosa s javnošću i novinarstva stručnim
    obrazovanjem i djelovanjem u javnom interesu, s uvažavanjem etičkih načela i pravila
    struke.
  4. Primjena etičkih principa, psihologije komuniciranja i društvene odgovornosti značajno
    poboljšava komunikacijsku klimu s internim i eksternim javnostima, što u konačnici ima
    pozitivan utjecaj na postizanje poslovne i organizacijske učinkovitosti
  5. Odnosi s javnošću moraju se u praksi sve više temeljiti na interdisciplinarnom pristupu
    jer to zahtijeva složenost i brzi razvitak društva uvjetovan sve većim napretkom
    tehnologije i umjetne inteligencije.
  6. Odnosi s javnošću su prvenstveno proces i nužno je da budu dvosmjerno proaktivni u
    posredovanju između organizacije i javnosti.
  7. Odnosi s javnošću u praksi se stalno nalaze u procijepu između utjecaja i povjerenja pa
    praktičari moraju prethodnim istraživanjem i planiranjem aktivnosti te pravilnim izborom
    strategija, taktika i tehnika ostvarivati željeni učinak imajući u vidu spoznaju da se ugled
    teško stječe, a lako gubi.
  8. U medijima i sportu, pitanje etike u predstavljanju informacija i izbjegavanju
    senzacionalizma postaje posebno važno. Psihologija komuniciranja pomaže u
    razumijevanju tih izazova, istovremeno naglašavajući potrebu za etičkim pristupom.
  9. Komunikacijska kompetencija postaje jedna od ključnih vještina za učinkovito
    upravljanje sportskim organizacijama i vođenju sportskih timova.

Na samome kraju predsjednik Organizacijskog odbora doc. dr. sc. Marijan Primorac zahvalio je
svim sudionicima Konferencije, posebno suorganizatorima Sveučilištu Sjever iz Republike
Hrvatske, Udruženju za odnose s javnostima u BiH – PRIBA te Udruzi studenata odnosa s
javnošću Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru, kao i članovima Organizacijskoga i
Izvršnoga odbora, medijskim partnerima i sponzorima koji su još jednom prepoznali društvenu
važnost ove Konferencije i poduprli njezino održavanje. Naposljetku predsjednik
Organizacijskog odbora najavio je desetu Konferenciju s radnim naslovom Interkulturalna
komunikacija.

POSLJEDNJE DODANO: