Predstavnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan, komentirao je za N1 rezultate istrage o tragediji na Lastovu, u kojoj su poginula tri pomorca Jadrolinije.
Naime, kao odgovorna osoba označen je predsjednik Uprave kompanije David Sopta.
-Zaprimili smo zaključke kao i svi ostali. Obzirom da Ministarstvo nije negiralo autentičnost uratka, mogu se referirati na njega, kazao je Melvan i nastavio:
-Mogu samo pohvaliti profesionalnost, znanje i osobnu hrabrost sastavljača ovog izvješća. Sastavljeno je profesionalno, kako smo i očekivalo. Išlo je na činjenice, nije se bavilo politikanstvom i svaka čast sastavljačima.
Objasnio je što smatra ključnim u izvješću.
-Ono što cijelo vrijeme pokušavamo objasniti javnosti, da ne postoji sustav upravljanja sigurnosti pa su pomorci prepušteni improvizacije, što je pogubno za pomorce. I, to se nažalost u ovom slučaju i dogodilo.
Posada i kapetan su odriješeni odgovornosti.
-Ako ne postoji sustav, zakoni i konvencije koje se moraju poštovati, to nikako ne može biti pogreška posade. Ona radi s onime što ima i kako je kompanija postavljena. Zato se njih ne može kriviti. Odgovornost može snositi isključivo Uprava.
Zanimljivo je u detaljima Nacrta da posada nije bila upoznata sa samim sustavom hidraulike, da oko nje ne postoji nikakav propis u kompaniji.
-Otpočetka smo svjesni te činjenice i to nije problem samo trajekta Lastovo, koji je star. Postavlja se pitanje kako pomorci mogu navigavati na takvom brodu i kako mogu ispunjavati dužnosti kad ne postoje temeljne stvari koje bi im garantirale sigurnost. Zato treba napraviti detaljnu istragu na svim brodovima jer, bojim se, to nije samo problem Lastova.
Odgovornost se u Nacrtu postavilo i na Hrvatski registar brodova (HRB).
-Vrlo hrabro, profesionalno i stručno obrazloženje. To je neosporna činjenica, HRB je taj koji kontrolira Jadroliniju i treba obavljati nadzor. Nažalost, bojim se da u Hrvatskoj standardi idu sve niže, umjesto da ih podižemo. Ovaj dokaz da HRB ne radi posao kako treba došao je na vrijeme kako bismo nešto promijenili i došli na stare dane slave.
Ministarstvo kaže da istraga još traje pa ovo izvješće tek mora proći politički filter.
-Onog trenutka kad se politika počne petljati u ove stvari, to može samo donijeti zlo, kao što je Jadroliniji i donijelo. Prepustimo profesionalcima neka rade svoj posao pa da Jadrolinija bude kakva je uvijek trebala i biti.
Što će sad biti s Jadrolinijom? Odgovorni u njoj govore da istraga još nije gotova pa ne žele ništa komentirati…
-Sve ovo je čisti cinizam, od samog početka. Postavljam pitanje koje sam već postavio, a to je “Koliko ljudi mora poginuti, koliko rampi treba pasti i koliko brodova treba plutati da bi se nešto mijenjalo?” Uprava je samo jedan korak.
Obitelji poginulih su izašli s informacijom da od Jadrolinije još nisu dobili odštetu.
-Otpočetka je Jadrolinija komunicirala prema javnosti kako će problem riješiti odmah, dogovorno i u korist obitelji nesretnih poginulih kolega. Nažalost, ni tome nije tako. Bili smo u kontaktu s odvjetnikom koji zastupa obitelji poginulih i razočaran je s Jadrolinijom, koja uporno pokušava prebaciti odgovornost. A ona je ta koja mora pregovarati s predstavnicima obitelji. Najgore od svega je kad se ovakvi slučajevi vuku mjesecima i godinama jest da ti ljudi moraju životariti. Tim ljudima se mora pružiti dostojanstven život.
Je li se išta promijenilo u samoj praksi, odnosno, kako se pomorci moraju sad ponašati?
-Vrlo malo, sitno i zanemarivo. Ne mogu potvrditi da se nešto radi bolje ili da se profesionalnije ponaša prema brodovima ili pomorcima. Treba nam profesija na čelu i imat ćemo drugu situaciju, zaključio je Neven Melvan.