Vještačenje autobusa prijevozničke tvrtke “Madunić” otkrit će ključne detalje nesreće koja se u utorak rano ujutro dogodila pored sinjske osmoljetke i dječjeg vrtića, a koja je okončana bez većih posljedica. Vozač autobusa koji je vozio školarce u Osnovnu školu Marka Marulića nakon što je iskrcao učenike iz prometala u Ulici Antuna Konstantina Matasa, i iz dalje nepoznatih se razloga nastavio kretati do zida dječjeg vrtića. Na tom putu je pokosio metalnu ogradu i prošao kroz dvorište vrtića da bi manevrom ulijevo izbjegao udar u lijevi krak vrtićke zgrade gdje se nalazilo desetak jasličara. U dvorištu vrtića vidljivi su tragovi guma nastali uslijed naglog okreta.
I prije nego se zaustavio između ograde i vrtića, pedesetak metara od početne točke pohoda, kontakt policajac koji svako jutro dočekuje školarce, skokom se spasio od udara!
Prema riječima svjedoka, a u prvom su to redu bili roditelji djece vrtićke i školske dobi kao i odgojiteljice u vrtiću te nastavni djelatnici u školi, vozač sa sinjskog područja, koji je to jutro vozio djecu s područja naselja Čitluk i Jasensko, bio je u vidnom šoku nakon nesreće. Ponavljao je kako je zgazio policajca, ne sluteći da je ovaj pribranom reakciju ostao živ.
Nakon nesreće je sasvim slučajno u javnost dospjela informacija kako je “Promet Sinj“, kao odabrani prijevoznik za prijevoz učenika pet osnovnih škola na području Cetinske krajine, raskinuo okvirni sporazum potpisan nakon otvorenog postupka javne nabave. Županija splitsko-dalmatinska naložila je školama da se do okončanja novog postupka javne nabave, odluče za prijevoznika koji će voziti djecu do škola iz mjesta koja su udaljena više od pet kilometara. Bez prijevoza su tako ostale osnovne škole Ivana Lovrića, fra Pavla Vučkovića, Kamešnica iz Otoka dalmatinskog, Ivana Mažuranića iz Obrovca Sinjskog te škola Marka Marulića. U školi Marka Marulića za prijevoznika su odabrali tvrtku Madunić.
Marin Madunić, direktor prijevozničke tvrtke “Madunić” nedugo se nakon nesreće oglasio u pisanom priopćenju de facto prebacujući odgovornost za nesreću na vozača busa tvrdeći kako je njihov bus bio ispravan.
– Kako bismo izbjegli netočno interpretiranje okolnosti predmetnog događaja, želimo ukazati na činjenicu da je predmetni autobus imao sve važeće dozvole, uredno obavljen tehnički pregled i važeću registracijsku dozvolu, uredno obavljen periodički pregled, važeću dozvolu za prijevoz djece. Vozač autobusa imao je sve zakonom propisane kvalifikacije za posao koji je obavljao u trenutku prometne nesreće.
Nakon prometne nesreće predmetni autobus policija je odvela na izvanredan pregled tijekom kojeg je utvrđeno da je kočioni sustav bio ispravan, pa u tom smislu želimo odbaciti olako iznesene tvrdnje o neispravnosti autobusa kao uzroku prometne nesreće – napisao je Madunić.
Iz policije službeno kažu kako je istraživanje i dalje u tijeku, paralelno i utvrđivanje uzroka nesreće.
Autobusi u Cetinskoj krajini punili su mjesecima medijske stupce, i to posebno vozila tvrtke “Promet Sinj”, zbog sve učestalijih zaustavljanja njihovih autobusa s putnicima na otvorenoj cesti zbog kvarova, a nije rijetkost da na autobusima u vožnji izbije i požar.
Već do sada je evidentiran solidni broj takvih buktinja. Ili da u kontrolama tehničke ispravnosti autobusa koje zajednički provode inspektori cestovnog prometa i policije više primjeraka iz kontroliranih uzoraka vozilo bude neispravno pa se isključuju iz javnog prometa i upućuju na izvanredni tehnički pregled.
Vijest da se zapalio još neki autobus “Prometa Sinj” više, zapravo, i nije vijest.
– Ugovor za pet škola u Cetinskoj krajini smo otkazali iz objektivnih razloga. Nedostatak vozača, radne snage i sama cijena usluge od strane županije bile su presudne. Ljudi traže svoje plaće, dijelovi su poskupjeli, i mi smo odlučili otkazati ugovor i snositi trošak koji smo ranije potpisali – rekao nam je Igor Tomašić, direktor “Prometa Sinj” i dodao.
– Svaki prijevoznik kad potpiše ugovor sa županijom i obveže se odraditi neki ugovor daje i bankovnu garanciju. Mi smo bili svjesni toga da ćemo raskidom morati platiti garanciju koju je aktivirala županija, ali njezin iznos bio je manji od troškova koje smo imali u prijevozu. Složit ćete se da, kad se podvuče crta, nema smisla raditi s gubitkom.
Sinjsku je tvrtku prozivao gradonačelnik alkarskog grada Miro Bulj, a sve zbog toga što su “zaredali” sa kvarovima i samozapaljenjima do te mjere da su vozači umalo doškolovani za vatrogasce. To je dio razloga zbog čega je sinjski prijevoznik raskinuo ugovor sa županijom?
– Prozivanja Mira Bulja su kap koja je prelila čašu zato što on ne poznaje tematiku prijevoza niti što radi po pitanju javne usluge koju je država trebala uvesti 30. studenog 2019. godine prema uredbi Europske unije, a koja bi regulirala prijevoz unutar županije i na nivou grada Sinja kao i drugih jedinica lokalne samouprave diljem Hrvatske. Time bi županija trebala napraviti mrežu linija, a opet u skladu s potrebama gradova i općina. Svi bi mi voljeli da su nam autobusi novi, ali po cijenama koje mi dobivamo je to nemoguće za izvesti i toga su svjesni svi političari, samo se po tom pitanju ne radi ništa – podvukao je Tomašić.
Inače, vlasnik prijevozničkih tvrtki “Promet Makarska” i “Promet Sinj”, te, među ostalim, autobusnih kolodvora u Sinju, Splitu i Makarskoj, Mate Jujnović podnio je nekoliko prijava protiv gradonačelnika Sinja Mira Bulja.
– Županija kojom upravlja HDZ je godinama dopustila Mati Jujnoviću da radi što hoće i želi, a kad su napravili monopol, onda sada otkazuju uslugu prijevoza za učenike… Umjesto da je Jujnović uvukao u sinjski “Autoprijevoz” 13 milijuna kuna koliko je obećao, on je izmuzao sve i uništio ga. Upozoravao sam mjesecima i godinama kako se djeca i drugi stanovnici Cetinskih krajeva voze u autobusima koji su stari, stalno gore na cestama, a linije su neredovne da bi Mate i njegova klika sada blokirali prijevoz učenika koji je jedan od demografskih mjera. Zbilja sam zgrožen! – kazao nam je prvi čovjek Sinja.
Upitan o prijavama Jujnovića, rekao je kako mu je rasprava za prekršajnu prijavu najavljena za prosinac i da će javno pozvati sve stanovnike Cetinskog kraja, koji su bili u strahu zbog vožnje takvim nesigurnim autobusima, da budu svjedoci. Jedna kaznena prijava sletjela je prije nekoliko dana na Buljevu adresu, a Mandatno-imunitetno povjerenstvo Hrvatskog sabora odbilo je zahtjev da se kazneni postupak pokrene jer Bulj, kao i druge zastupnike, čuva zastupnički imunitet.
– Mate i njegova klika se ruga sa svima, a sada mene optužuju da sam problem. Zapravo se “Promet Makarska” i “Promet Sinj”, a posredno i Mate Jujnović, rugaju s Bogom i čovjekom dok županija pilatovski pere ruke. Još 2021. godine donesen je zakon o javnoj usluzi u prijevozu nerentabilnih linija, a prvi dokument koji sam napravio kao gradonačelnik u srpnju iste te godine bio je popis tih linija koje sam uputio Splitsko-dalmatinskoj županiji. Oni su taj popis trebali poslati prema Butkovićevom Ministarstvu, a onda povući novac iz Europske unije, ali dosad, kako za Sinj, tako i za druge gradove u županiji, nije uzeto ni jednog centa – veli Bulj.
Vlasnik prozvanih tvrtki Mate Jujnović telefonski nam je kratko poručio kako se već neko vrijeme nalazi izvan Hrvatske i kako nije upoznat s detaljima vezanima za školsku prijevozničku situaciju u Sinju i okolici pa da nema ni komentara oko ovih novih prozivki Bulja.