Jadrolinija je u posljednje vrijeme pod povećalom zbog niza upitnih poslovnih odluka, a nakon nedavne tragedije s rampom zatražena je i ostavka predsjednika Uprave Davida Sopte. Forbes Hrvatska donosi još jedan sporni slučaj – prošlogodišnju kupnju katamarana. Tankerska plovidba uspjela je prodati Jadroliniji korištene katamarane po većoj cijeni od nabavne, a potom su sebi kupili gotovo nove za manje novca.
U 2023. godini Jadrolinija je raspisala natječaj za kupnju dva katamarana stara četiri i pet godina, s procijenjenom vrijednošću od 14 milijuna eura bez PDV-a. Uvjet natječaja uključivao je da se petina bodova dodijeli ako se oba katamarana mogu isporučiti u roku od 10 dana. Na natječaj se javila samo Tankerska plovidba, koja je ponudila svoje katamarane Puntamika i Kolovare po cijeni od 13,42 milijuna eura bez PDV-a. Jadrolinija ih je kupila i preimenovala u Danica i Kata.
Ta dva katamarana proizvedena su 2019. godine u indonezijskom brodogradilištu Cahaya Samudra Shipyard. Prije nego što ih je Tankerska plovidba nabavila, koristila ih je singapurska tvrtka Majestic Fast Ferry. Tankerska plovidba je za ta dva katamarana i još jedan sličan, izgrađen 2017. godine, platila ukupno 14,15 milijuna eura. Iako nije poznato koliko je svaki od njih pojedinačno koštao, iz omjera cijena može se zaključiti da su prodani Jadroliniji po većoj cijeni od nabavne. Tankerska plovidba je tri katamarana kupila za 14,15 milijuna eura, a nakon godinu dana dva od njih prodala za 13,42 milijuna eura.
Osim toga, prije prodaje zaradili su i na najmu, jer je Jadrolinija unajmila ta plovila na tri mjeseca za 480.000 eura, prema informacijama s portala 057info.hr.
Još je zanimljiviji podatak da je Tankerska plovidba 2023. godine od singapurske tvrtke Majestic Fast Ferry kupila dva istovjetna katamarana stara tek godinu dana, nazvana Kalelarga i Proversa. Prema revizorskom izvješću Tankerske plovidbe, njihova je cijena iznosila 11,66 milijuna eura, što je 1,76 milijuna eura manje od cijene po kojoj su tri godine starije katamarane prodali Jadroliniji.
I ranije su odluke Uprave Jadrolinije bile pod kritikama, no bilo je teško dokazati da su alternative bile povoljnije. Primjer je trajekt Oliver, kupljen kad je bio star 27 godina, nakon čega je dugo bio na remontu, što je uzrokovalo dodatne troškove. Unatoč svemu, nikada nije dobio generator za opskrbu strujom u kriznim situacijama, a ubrzo se i pokvario nasred kanala.
Nezadovoljan poslovanjem tvrtke, predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije Damir Zec zatražio je razrješenje u srpnju, ali do danas nije bio izbrisan iz sudskog registra. Forbes Hrvatska je početkom kolovoza uputio upit Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture o prihvaćanju ostavke, no ministarstvo nije odgovorilo.
Na zatvorenom dijelu sjednice Vlade 13. rujna donesena je odluka da će Zeca u Nadzornom odboru zamijeniti Bojan Hlača, profesor s Pomorskog fakulteta u Rijeci i član HDZ-a. Hlača, kao i ostali članovi, imenovan je na najviše šest mjeseci, dok se ne provede postupak izbora novog Nadzornog odbora.
Jadrolinija je na upit Forbesa Hrvatska odgovorila da je javna nabava za dva brza broda provedena u ožujku 2023. godine, te da je procijenjena vrijednost od 14 milijuna eura utvrđena temeljem istraživanja tržišta i dosadašnjeg iskustva. Nije objašnjeno zbog čega je velika prednost na natječaju bila isporuka u roku od deset dana, čime je eliminirana mogućnost prijave stranih ponuditelja s povoljnijom cijenom.
Iz Jadrolinije tvrde kako nisu imali osnove za odbijanje ponude Tankerske plovidbe jer je bila uredna, niti za poništenje postupka, te zaključuju da je postupak javne nabave proveden u skladu sa zakonom.