PORAZNE SU BROJKE!

Broj poginulih na cestama u Splitu i okolici u prošloj se godini povećao za više od pola! U 2022. godini smrtno je stradalo 24, u godini na izmaku čak 38…

Godina dana dođe i prođe, ali neke uspomene ostaju zauvijek. Kažu i da vrijeme liječi rane, ali neke nažalost nikako ne zacjeljuje. Tipična je ovo hrvatska priča. U boli, u tuzi, u tragediji svi smo zajedno. A nakon toga? Formalizam, ravnodušnost, bešćutnost i novi izazovi sudbine. Sve do nekog novog trena potpunog pada.

Prvog dana studenog, kada su se od radnih sati krenuli mnogi odmarati, u ranim je jutarnjim satima život stao za dvije imotske obitelji. Na vrata im je pokucala policija, umjesto njihovih članova obitelji koji su sve planirano za daljnji život ostavili u slojevima asfalta ceste koja preko Vinjana Gornjih vodi do granice s Bosnom i Hercegovinom. U zaseoku Kutleše, u slijetanju vozila s ceste, život su izgubili momci od 18 i 20 godina, a dvojica njihovih prijatelja sa stražnjeg sjedala vozila završila su s teškim ozljedama na tijelu.

Jedna je to od čak četiri prometne nesreće na cestama Splitsko-dalmatinske županije u kojem su smrtno stradale dvije osobe. Dva mlađa muškarca stradala su još u travnju u Segetu Donjem nakon udara u stablo. Zbog neprilagođene je brzine kod hotela Medena 28-godišnjak sletio izvan kolnika i udario u drvo. Vozač i 21-godišnji suvozač umrli su na mjestu nesreće.

06,04.2023.,Trogir – Teska prometna nesreca dogodila se u petak samo nekoliko minuta nakon ponoci u Segetu Donjem kod Trogira Na ulazu u hotel Medena u Ulici Hrvatskih zrtava osobni automobil udario u stablo. Na mjestu su preminula dvojica muskaraca. Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL

Na dionici državne ceste kroz mjesto Dicmo u lipnju su ugašeni životi dviju sestara od 21 i 25 godina. Njih su dvije bile u Škodi Octaviji, a do nesreće je došlo u trenutku kad su se pokušale uključiti u promet u smjeru Splita.

Gotovo pa preslika, dvije sestre poginule su sredinom listopada na državnoj cesti u Prugovu. Sestre u dobi od 55 i 36 godina podlegle su ozljedama do dolaska Hitne pomoći, nakon što je u njihovo vozilo kombijem udario mještanin Prugova. Vozač kombija izašao je iz vozila nakon nesreće, pješke pobjegao u svoju kuću i zaključao se. Nije htio otvoriti pa je policija probila ulazna vrata i uhitila ga.

Među najstrašnijim u novom stoljeću prometna je nesreća na početku kolovoza ove godine kada su 15 minuta prije 23 sata, na autocesti A1 nakon izlaza Ravče u smjeru juga, život izgubilo troje osoba. U frontalnom sudaru kompaktnog SUV-a Volkswagen T-Roc, kojim je upravljao 33-godišnji Zadranin te se sa zaustavne trake polukružno okrenuo i zaputio suprotnim smjerom (!), i SUV-a više srednje klase BMW X5, u kojem je bila obitelj s Kosova. Preminuo je Zadranin i dvije osobe iz BMW-a.

Porazne su brojke! Prema dostavljenim podatcima Policijske uprave splitsko-dalmatinske, u ovoj godini smrtno stradalo 38 osoba u 32 prometne nesreće. Znatan je to porast usporedno s 2022. godinom u kojoj je na cestama poginulo 24 ljudi. Dakle, u godini koju smo ispratili prije koji sat čak 14 osoba više. Toliko smrti na cestama splitska policija nije zabilježila još od 2009. godine (tada je bilo 48 poginulih – op.a.). Od ugroženijih skupina u prometu, smrtno je stradalo 12 osoba s motociklom, jedan vozač bicikle i 5 pješaka.

– Uz svakodnevni i intenzivniji nadzor i kontrolu prometa tijekom vikenda, Policijska uprava splitsko-dalmatinska tijekom prosinca dodatno je intenzivirala postupanja u segmentu nadzora i kontrole prometa na cestama. Policijske postaje zajednički svakog tjedna provode akcije u prometu. Naš cilj je bio da i na ovaj način dodatno intenziviramo postupanja, budemo vidljiviji, djelujemo represivno, ali i preventivno, te da budemo usmjereni posebno na najteže prometne prekršaji, uvriježenog naziva “faktori rizika”, ali i sve druge oblike rizičnih ponašanja u prometu. Do danas provedeno je ukupno osam takvih dodatnih akcija na čitavom području Splitsko-dalmatinske županije samo tijekom kojih je sankcionirano preko 540 prometnih prekršaja – kažu iz splitske policije.

Učinak nije postignut, poručuju iz policije, i to da prosinac bude mjesec bez stradavanja u prometu.

– Samo jedan izgubljeni život na cesti je previše, svaka smrt je tragedija koja je zavila u crno obitelj, njihove najbliže, lokalnu zajednicu. Nitko ne može ostati ravnodušan nakon što čuje da je netko stradao u prometu, ali ovakve crne vijesti nas svih skupa trebaju osvijestiti da se tragedija na cesti dogodi u jednom nepromišljenom trenutku, trenutku neopreza, neznanja. Uvijek je potrebno ponavljati i govoriti da je poštivanje prometnih pravila, ne konzumiranje alkohola, smanjenje brzine i povećanje opreza, ključ za sigurnije ceste.

S ceste je u zadnje tri godine maknuto 90 vozila, a tijekom godine 2023. u policijske postaje dovedeno je preko 500 osoba koji su ili zadržani do otriježnjenja ili nakon prekršajne obrade privedeni na sud. U istom je razdoblju sankcionirano više od 72 tisuće prekršaja na prometnicama. Jedino je taj višeznamenkasti skup povoljniji za godinu za nama jer je u 2021. godini zabilježeno više od 87 tisuća prekršaja, 2022. godine ukupno 76 tisuća.

Prometni stručnjak Željko Marušić problem vidi u sustavu jer, kako kaže, čim naši vozači, koji na lokalnim prometnicama voze neodgovorno, dođu u Sloveniju, skidaju nogu s gasa i voze striktno po prometnim propisima.

– Ne može se govoriti da su naši vozači loši, jednostavno, u situacijama bez učinkovitih kontrola često se “opuste” te ne poštuju temeljne prometne propise, prvenstveno ograničenje brzine i obvezu prilagodbe brzine uvjetima. Rješenje je, dakle u smirivanju prometa i discipliniranju vozača, da poštuju prometne propise. Stoga na kritičnim lokacijama treba postaviti dodatnu signalizaciju s ograničenjima brzine i vibracijskim trakama (blagim uspornicima) te radarskim kamerama. Policija treba češće biti prisutna na lokacijama, posebice u noćima vikenda, s naglaskom na kontrolu brzine i alkoholiziranosti. Kad se uspostavi situacija da vozači postanu svjesni kako će za nepoštivanje prometnih pravila i kršenje propisa biti kažnjeni, vozit će opreznije – rekao je komentirajući nam prometni problem na državnoj cesti D1 kroz Dicmo u kojem je, kako smo već spomenuli, koban bio prošlogodišnji lipanj. Osim dvije sestre, na toj je dionici smrtno stradala i 18-godišnja sportašica. Isto tako, u lipnju je kod kafića “Sunshine” u sudaru tri vozila jedna osoba prošla s teškim ozljedama, baš kao i 31-godišnjak u kolovozu kada se pod utjecajem više od 2,5 promila alkohola vozilom zabio u zid. Nekoliko dana poslije, suputnica na motociklu je ostala bez noge na mjestu događaja.

04.09.2023., Zagreb – Prof. dr. sc. Zeljko Marusic, prometni strucnjak s Prometnog fakulteta u Zagrebu. Photo: Boris Scitar/PIXSELL

Prema našem zakonu se za izazivanje prometne nesreće u kojoj pogine jedna ili više osoba može se dobiti maksimalno 15 godina zatvora, i suđenja se vode na županijskim sudovima jer je posljednjom izmjenom Kaznenog zakona maksimalna kazna s 12 završila na 15 godina iza rešetaka. Ipak, unatoč tome, među četrdesetak zemalja Europe, bili smo pri vrhu tablice blagosti kaznene politike. Tek Švicarska, Nizozemska, Češka i Island imaju manji broj osuđenih na pet ili više godina zatvora.

Dodatno, po izrečenim je presudama poznato i kako naizgled ista kaznena djela promjene različite okolnosti u kojima su se dogodila pa i konačna presuda varira od slučaja do slučaja. Većina kazni dosuđivanih do sada u Hrvatskoj bila je bliža zakonskom minimum.

Jedna od razvikanijih presuda bila je ona za Ivanu Tenu Gotovac Soldić koja je dobila deset godina zatvora kada je u listopadu 2018. godine, tada stara 38 godina, pod utjecajem jednog promila alkohola vozila Audi A3 i oko 21:30 na pješačkom prijelazu na Poljičkoj cesti u Splitu naletjela na studenticu Mariju Ćorić (19) dok je na semaforu bilo uključeno crveno svjetlo za vozače. Ćorić je od ozljeda preminula.

11.07.2019., Split – Presuda Ivani Teni Gotovac koja je vozilom usmrtila pjesakinju na Poljickoj cesti.rrPhoto: Ivo Cagalj/PIXSELL

Nije se zaustavila nego je odvela auto do Gripa i parkirala ga, a zbog muškarca koji je radio na parkingu u kućici policija je došla do nje kao počinitelja. Otegotne okolnosti bile su u činjenici da je otprije bila prekršajno kažnjavana, i to četiri puta za vožnju u pijanom stanju i što je nesreću izazvala upravljajući automobilom unatoč zabrani vožnje koju je dobila na temelju tih prijava. Kasnije je kazna splitskog suca Dinka Mešina za vozačicu smanjena s deset na sedam godina zatvora.

Zar ljudski život vrijedi stvarno tih sedam godina?

POSLJEDNJE DODANO: