Ministar znanosti i obrazovanja izbrisao je iz Kataloga odobrenih udžbenika izdanje “Zašto je povijest važna? 4” za učenike četvrtih razreda gimnazije autora Miljenka Hajdarovića, Vedrana Ristića i Nikice Torbice, nakladnika Profil Klett.
Takav potez je jedan od strukovnih portala, historiografija.hr, ocijenio ne samo protivnim “povijesnoj znanosti nego i demokratskom društvu”.
N1 je upitao Ministarstvo znanosti i obrazovanja što se konkretno stavlja na teret udžbeniku i na temelju kojeg zakonskog ovlaštenja se donijela odluka obzirom da je udžbenik prije toga dobio sve potrebne dozvole.
Odgovor Ministarstva prenosimo u cijelosti:
-Ministarstvo znanosti i obrazovanja 18. listopada 2023. je zatražilo od Agencije za odgoj i obrazovanje stručno mišljenje sadrži li udžbenik za četvrti razred gimnazije “Zašto je povijest važna? 4” nakladnika Profil Klet, autora Miljenka Hajdarovića, Vedrane Ristić i Nikice Torbice netočne i zastarjele podatke koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i koji upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja, a sukladno članku 115. stavak 2. Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu.
Agencija za odgoj i obrazovanje na zahtjev institucija, udruga i ministarstava izrađuje stručna mišljenja. Nema zakonske ovlasti donositi odluke o uvrštavanju ili brisanju udžbenika iz Kataloga odobrenih udžbenika.
Nakon analize sadržaja udžbenika za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda iz Kurikuluma za nastavni predmet Povijest za osnovnu i srednju školu i gimnaziju u RH, Agencija za odgoj i obrazovanje izradila je stručno mišljenje s zaključkom: Udžbenik “Zašto je povijest važna? 4” ne slijedi u potpunosti propisani kurikulum povijesti.
Poučavanje o interpretacijama koje uvode autori u svoj udžbenik tj. proučavanje i propitivanje djela i stavova pojedinih povjesničara (sekundarnih povijesnih izvora) o pojedinim povijesnim događanjima i procesima nisu propisani službenim kurikulumom za nastavu povijesti u gimnazijama. Službeni kurikulum propisuje nešto posve drugo, tj. poučavanje povijesti čovječanstva kroz šest tehničkih koncepata od kojih su pojedini zanemareni i minorizirani.
Pojedini povijesni zemljovidi sadržavaju pogrešne prikaze. Pojedini primarni povijesni izvori nisu adekvatno objašnjeni i pitanja uz njih nisu dobro oblikovana. Sugestivna pitanja nisu prihvatljiva u udžbenicima, a on ih sadrži u većem broju. U dijelovima udžbenika nalaze se sugestivna pitanja i fotografije koje učenika upućuju na pogrešne zaključke te se ne razvija kritičko mišljenje i aktivno učenje, posebno u poglavlju udžbenika koji se odnosi na stvaranje moderne Republike Hrvatske, višestranačje u Republici Hrvatskoj i Domovinski rat.
Udžbenik u pojedinim dijelovima sadrži netočne činjenice i podatke te kriva tumačenja pojedinih povijesnih procesa koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja.