Nisu samo kvarovi na upravo isporučenih šest brodica za hitnu medicinsku intervenciju ono što obilježava njihov neslavni start, inače plemenito zamišljene ideje kvalitetnije medicinske usluge na hrvatskim otocima i moru. Dvadesetak djelatnika Lučkih kapetanija diljem Jadrana s kojima smo do sad razgovarali, slažu se u jednom: Posade nisu obučene za plovidbu novim brodovima, a sistematizacijom dosadašnjih radnih mjesta, jednostavno nemaju ni ovlasti za upravljanje njima. Rezultat toga je i jasno odbijanje djelatnika Lučkih kapetanija da upravljaju novim brodicama koje nisu ni pod direktnom nadležnošću Ministarstva mora, već Ministarstva zdravstva! Tehnički gledano, brodice će Lučka kapetanija koristiti za svoje poslove, sve dok nisu šoferi Zavodima za hitnu medicinu u slučajevima hitnih medicinskih intervencija, piše Morski.hr.
Podsjetimo, uz silne administrativne poslove koji su im zadani, zatim nadzor pomorskog dobra, te kontrolu pomorskog prometa, djelatnici Lučkih kapetanija nadležni su za traganje i spašavanje na moru. Nekima od njih radno mjesto je na brodu, a ne u kancelariji, pa su i svoja dežurstva odrađivali upravo na plovilima poput brodova Šibenik u Šibeniku, Pojišan u Splitu i Danče u Dubrovniku.
Ministarstva zdravstva i Ministarstvo mora u zajedničkom su pothvatu povukli sredstva EU za 10 milijuna eura vrijedan projekt nabavke šest brzih brodica za hitnu medicinsku pomoć, koje im je isporučilo slovensko brodogradilište u Šibeniku, Iskra, što ne bi bio nikakav problem, da ne postoji kvaka. Naime, prema Pravilniku o brodicama, čamcima i jahtama, brodica jest plovni objekt namijenjen za plovidbu morem koji je ovlašten prevoziti najviše 12 putnika, čija je duljina trupa veća od 2,5 metra, a manja ili jednaka 15 metara, ili ukupne snage porivnih uređaja veća od 5 kW. Ono što je najvažnije u ovoj priči je da brodica NE TREBA stalnu posadu.
Valja naglasiti da novoisporučene brodice za hitnu pomoć imaju točno 14,99 metara, za razliku od brodova Lučke kapetanije Šibenik, Pojišan i Danče, čija je duljina 18.08 m. Dakle, zaposlenici Lučkih kapetanija imaju svoje radno mjesto na brodovima Šibenik, Pojišan i Danče, a Uprava sigurnosti plovidbe im je dala naredbu da od sad moraju tragati i spašavati na novim brodicama. Zbog toga što bi to morali raditi na usmeni poziv, posade u Šibeniku i Dubrovniku odbile su to raditi.
– Čitajući Vaš članak, došlo mi je da podjelim s Vama situaciju kako to sve fukcionira odnosno ne fukcionira u Dubrovniku. Kao što znate i Dubrovnik je dobio novu brodicu za hitne medicinske slučajeve tj. SAR brodicu ali za nju još uvijek nema posadu. Također su htjeli posadu s broda Danče koja se isto bavi traganjem i spašavanjem i ima dežurstva, prebaciti na novu brodicu tj. da budu posada i jednog i drugog broda, što je posada naravno odbila – prepričava izvor, dobro upoznat sa situacijom u dubrovačkoj Lučkoj kapetaniji.
Brodica za hitnu pomoć ciljane je duljine 14,99 metara, kako na njoj ne bi bila trajna posada.
– U pomankanju posade za novu brodicu, kao što i sami znate, brodica se ne upotrebljava za svoju prvenstvenu namjenu kao brodica za medicinsku pomoć na moru i obližnjim otocima, već kao sredstvo za naplatu kazni građanima grada Dubrovnika do te mjere da je osnovana grupa na Viberu i WhatsApp za praćenje iste tj. voditelja SAR službe – kaže nam pak zabrinuti dubrovački pomorac koji ovu službu kritizira jer su, kako građani u ovim grupama potvrđuju, ljudi kažnjavani nakon što su zaboravili ponijeti dozvolu, nemaju hrvatsku zastavu, nedovoljno rezervnih dijelova za motor, manjak konopa itd. Istodobno, kaže, često se propuštalo strance u nedozvoljenom glisiranju blizu obale.
– To što se vozilo po gruškom akvatoriju ovo ljeto s jet-ski-jevima samo čudo je da nitko nije nastradao – smatra ovaj Dubrovčanin.
– Ne tako davno bilo je također na vijestima kako je odjednom iz ničega zapuhala jaka bura te su nastradali kajakaši koji su se u tom trenutnu našli na moru. Na to nevrijeme upomoć su izašli građani i lučka kapetanija s brodom Danče, drugi brod nije imao posadu tj. posada ne izlazi, već isključivo kad treba naplaćivati kazne – kazuje izvor.
– Nova brodica nema ogradu i stajati na vanjskoj palubi, na normalnom, a kamoli uzburkanom moru, izuzetno je opasno. Osim toga, nema pomoćnu brodicu i u specifičnim situacijama traganja i spašavanja, posebno u pličinama i uz oštre hridi, jako je teško, a često i nemoguće pristupiti. Uzmite u obzir da su na brodici samo dva člana posade, koji nisu ni prava obučena posada za ovaj tip plovila, od kojih jedan mora upravljati brodom, kako će spašavati unesrećene? – pitaju se iskusni i prilično zabrinuti zaposlenici lučkih kapetanija s kojima su iz Morskog.hr imali prilike razgovarati.
– Mogu potvrditi riječi gospodina Ivana Šupe iz Šibenika jer ista situacija je u Dubrovniku, isto su pokušali ljude zaposlene na brodu Danče, prebaciti da rade na nove brodice za koje ne treba posada, ali bez papira i novih ugovora neće ići, velika je to odgovornost da bi ti taj isti sutra rekao pa ti nisi bio zaposlenik brodice – zaključuje naš izvor.
Neslužbeno doznaju i da je jedan od zaposlenika uslijed intervencije unutar novog plovila pretrpio ozljedu na radu, koja je zataškana i nije nigdje javno objavljena. Posebno nakon toga, kako doznajemo, posade ne žele raditi na novom plovilu, dok im to jasno ne bude i pisalo u opisu radnog mjesta, odnosno dok ne budu za isti posao i stručno osposobljeni.
Istovremeno, šef sigurnosti plovidbe Siniša Orlić za Morski HR je potvrdio da Ministarstvo mora upravo radi na na zapošljavanju novih 28 voditelja brodica. No, na stranicama Ministarstva mora, za Dubrovnik takvog oglasa nema.
U važećem natječaju na dubrovačkom i šibenskom području traži se voditelj brodice za ispostavu Lučke kapetanije Korčula, a na šibenskom kapetan ispostave II. vrste za Murter. Objavljen je i Poziv na razgovor novih načelnika sektora Lučkih kapetanija od Pule, do Dubrovnika, a oglasa za radna mjesta osposobljenih ljudi koji će upravljati novim brodicama za hitnu medicinsku pomoć, još uvijek nema!