Ljetna Tvornica Znanosti su radionice na kojima djeca i mladi u dobi od
9 do18 godina dolaze u izravni kontakt sa znanstvenim načinom razmišljanja te
ih se potiče na samostalno i kreativno rješavanje problema.
Na ovaj način potiče se razvoj
dječjih intelektualnih potencijala te inovativnog i kritičkog načina
razmišljanja. Uz to, razvija se želja za istraživanjem te shvaćanje
važnosti timskog rada, komunikacije i razmjene informacija. Sudionici radionica
imaju priliku upoznati se ne samo sa znanošću kao procesom, već i sa
znanstvenikom kao osobom, te dobivaju priliku da na tjedan dana i oni sami
postanu znanstvenici. Kroz igru, eksperimente i modele koje sami
osmišljaju i konstruiraju, upoznaju svijet koji ih okružuje, sve od
njegovih najosnovnijih dijelova, do kompleksniji fenomena, te prirodne zakone
koji se kriju iza procesa u prirodi. Na takav način se odmičemo od “školske”
znanosti kao statičnog znanja prema nečemu što može isprobati svatko tko želi.
Same
aktivnosti osmišljavaju studenti, nastavnici i mladi znanstvenici koji rade kao
mentori na radionicama. LjTZ je tako u potpunosti organizirana od strane
studenata i mladih stručnjaka kroz mrežu institucija koje nam pružaju
organizacijsku pomoć i formalno stoje iza projekta. Svi mentori, stručni
suradnici i organizatori projekta su volonteri. Trenutni organizacijski odbor
čine Sunčan Stilinović, Lucija Klarić, Juliana Lana Prah, Monika Herceg, Ivan
Novosel, Tanja Vojković i Pjero Petej. Glavni organizator je Udruga Tvornica znanosti (u procesu osnivanja),
dok su ostali partneri Mediteranski
institut za istraživanje života (MedILS, Split), institut sinergije znanosti
i društva (S3I, Čakovec) i Prirodoslovno-matematička
udruga studenata (Primus, Zagreb).
Jedan od paradoksa današnjeg
modernog društva je to što smo kao društvo posve ovisni o tehnološkom napretku,
a istovremeno kao pojedinci možemo funkcionirati u tom društvu bez da znamo
kako do tih inovacija dolazi i kako se znanje naše civilizacije širi pomoću znanosti.
Zbog toga danas u razvijenim nacijama dolazimo do situacije gdje mladi smatraju
da je znanost važna, ali se sve učestalije ne smatraju sposobnima uključiti u
“znanstvenu priču”. Posljedice toga su raznolike – od manjka radne snage u
strukama koje imaju doticaj sa znanosti (tzv. STEM područja), do toga da se
počinju širiti neznanstvene ideje čisto zbog toga što daju jednostavnije
odgovore, makar su krivi.
Ovim
projektom želimo utjecati na društvo i njegov stav o znanosti. Nadamo se da će
sva djeca koja prođu kroz projekt dobiti drugačiji pogled na znanost od onoga
koji se često dobije u školama. U školi se obično ne susrećemo sa znanošću, već
samo sa skupom činjenica koje je znanost otkrila, što je većini djece odbojno i
često steknu dojam da je znanost dosadna i teška. Želimo da
jednoga dana, ako i ne budu radili u znanstvenim poljima, imaju razvijen
senzibilitet za to područje pošto živimo u društvu koje jako ovisi o znanosti.
Koncentriramo se na mlade zato što je ključno utjecati u na
njih dok još formiraju svoje odluke o tome koji poslovi su im interesantni –
većina mladih do 14 godine života barem zna što ne želi raditi u životu.
Pružanjem pozitivnih iskustava želimo spriječiti da znanstvene struke prerano
dođu na taj popis.
Prve
radionice su pokrenute 2007. godine u Splitu tako da 2016. slavimo desetu
jubilarnu godinu rada. Na dosadašnjim radionicama sudjelovalo je preko 830
djece iz cijele Hrvatske i susjednih zemalja, no naglasak radionica je na djeci
iz mjesta i šire okolice gdje se LjTZ održava.
Ove godine radionice će se izvoditi
u Splitu i Samoboru, dva tjedna za redom u periodu od 17. do 31. srpnja 2016.
Planiramo raditi sa 140 sudionika, a svijet znanosti će im približiti 46
mentora. Radionice traju tjedan dana od 9 do 16h, te se kroz tih tjedan dana
paralelno održava više radionica sa različitim temama. Djeca kod prijave mogu
odabrati željenu radionicu ovisno o svojem uzrastu i interesu. Teme radionica
su svake godine vrlo raznolike te pokušavamo pokriti što više područja
znanosti, ali i raditi na problemima
koji zahtijevaju interdisciplinarni pristup.
Na pojedinoj radionici sudjeluje
šestero djece, a sa njima rade dva mentora. Kroz tjedan dana djeca rade mali
znanstveni projekt, te se zadnji dan radionice organizira prezentacija radova
za roditelje i javnost. To događanje izgleda kao znanstveni sajam (eng. science
fair) gdje posjetitelji mogu došetati do štanda pojedine radionice te i sami
mogu isprobati neke od aktivnosti koje su izvodili sudionici.
Kako
bi održali 23 radionice na dvije lokacije procjenjujemo da nam je potrebno
140.000 Kn. Troškovi radionica uključuju
smještaj, prijevoz i prehranu za mentore, materijale za radionice i ručak za
sudionike svaki dan. Osim toga dio troškova odlazi na promociju projekta i
općenite organizacijske troškove. Veći dio sredstava prikupljamo iz donacija i
sponzorstava, a otprilike trećina troškova se pokriva kotizacijom sudionika od
400 kn, s tim da u slučaju da sudionici ne mogu pokriti trošak radionice mogu
tražiti stipendiju i u tom slučaju ne plaćaju kotizaciju.
O projektu
Ljetna Tvornica Znanosti su radionice na kojima djeca i
mladi dolaze u izravni kontakt sa znanstvenim načinom razmišljanja te ih se
potiče na samostalno i kreativno rješavanje problema.
Na ovaj način potiče se razvoj dječjih intelektualnih
potencijala te inovativnog i kritičkog načina razmišljanja. Uz to, razvija
se želja za istraživanjem te shvaćanje
važnosti timskog rada, komunikacije i razmjene informacija. Sudionici radionica
imaju priliku upoznati se ne samo sa znanošću kao procesom, već i sa
znanstvenikom kao osobom, te dobivaju priliku da na tjedan dana i oni sami
postanu znanstvenici. Kroz igru, eksperimente i modele koje sami osmišljaju i konstruiraju, upoznaju svijet
koji ih okružuje, sve od njegovih najosnovnijih dijelova, do kompleksniji
fenomena, te prirodne zakone koji se kriju iza procesa u prirodi. Na takav
način se odmičemo od “školske” znanosti kao statičnog znanja prema nečemu što
može isprobati svatko tko želi.
Ove godine će se održati deseti LjTZ, a radionice ćemo
izvoditi od 17. do 23. srpnja 2016. u Samoboru te od 25. do 31. srpnja 2016. u
Splitu. Planiramo imati 140 sudionika, a svijet znanosti će im
približiti 46 mentora. Na dosadašnjim radionicama sudjelovalo je preko 800
djece iz cijele Hrvatske i susjednih zemalja, no naglasak radionica je na djeci
iz mjesta i šire okolice gdje se LjTZ održava. Osim mnogih sudionika koji
uživaju u našim radionicama naš rad su do sada prepoznale i podržale razne
institucije poput Ministarstva znanosti,
obrazovanja i sporta, Veleposlanstvo
SAD-a, Svjetska banka, a 2013.
program je dobio prestižnu međunarodnu nagradu Google RISE , čime se smjestio uz
rame institucijama kao što su MIT i ETH Zurich koji su također dobitnici
nagrade.
Entuzijasti kojima je
Ljetna tvornica znanosti način kako provedu godišnje odmore i ljeto!
Same aktivnosti osmišljavaju
studenti, nastavnici i mladi znanstvenici koji rade kao mentori na radionicama.
LjTZ je tako u potpunosti organizirana od strane studenata i mladih stručnjaka
kroz mrežu institucija koje nam pružaju organizacijsku pomoć i formalno stoje
iza projekta. Svi mentori, stručni suradnici i organizatori projekta su
volonteri. Trenutni organizacijski odbor čine Monika Herceg, Lucija Klarić,
Ivan Novosel, Pjero Petej, Juliana Lana Prah, Sunčan Stilinović i Tanja
Vojković. U procesu upisa u registar je
i udruga Tvornica znanosti koja će biti od iduće godine glavni nositelj
projekta. Glavni partner za Split je Mediteranski
institut za istraživanje života (MedILS), dok su partneri za druge
radionice Institut za sinergiju znanosti
i društva (S3I, Čakovec) te Prirodoslovno-matematička udruga studenata
PRIMUS.
Zašto to
radimo?
Smatramo da možemo utjecati na društvo i njegov stav o
znanosti. Nadamo se da će sva djeca koja prođu kroz projekt dobiti drugačiji
pogled na znanost od onoga koji se često dobije u školama. U školi se obično ne
susrećemo sa znanošću, već samo sa skupom činjenica koje je znanost otkrila,
što je većini djece odbojno i često steknu dojam da je znanost dosadna i teška.
Želimo da jednoga dana, ako i ne budu radili u znanstvenim poljima, imaju
razvijen senzibilitet za to područje pošto živomo u društvu koje jako ovisi o
znanosti.
Današnja djeca i mladi, pogotovo oni osjetljivog socijalnog
statusa nemaju priliku imati doticaj sa znanošću i radionicama ove vrste, a
upravo zato je Ljetna tvornica znanosti bitna jer omogućuje svima da vide
znanost drugim očima.
S druge strane stvaranje modernog,
globalno konkurentnog gospodarstva zahtjeva primjenu naprednih tehnologija i
vlastitih inovacija. Temelj takvog razvoja je fleksibilna i inovativna radna
snaga, sposobna za stjecanje novih znanja tokom čitavog života, te time i
sposobna prilagoditi se brzim promjenama u poslovnom okruženju. Vještine
samostalnog učenja, sklonosti inovacijama i temeljna praktična predznanja
moraju se steći već kroz osnovno i srednje obrazovanje, jer se ulaskom u
odraslu dob teško mogu naknadno efikasno razviti. Također, osim potrebe za
visoko obrazovanim kadrom, svaki pojedinac u današnjem društvu trebao bi
razumjeti kako funkcionira znanost i biti informiran o primjeni znanosti u
svakodnevnom životu.
Iz svega nabrojanog može se zaključiti
da postoji realna potreba za kvalitetnim znanstvenim obrazovanjem, no problem
je što obrazovni sustav kakav danas imamo to teško ostvaruje zbog različitih
razloga. PISA istraživanje je pokazalo da je Hrvatska ispod prosjeka OECD-a po
broju učenika koji su u stanju primijeniti svoje znanje iz znanosti, a prema
istraživanju Instituta za društvena istraživanja u našim školama prevladavaju
zastarjeli oblici nastave – učenici rijetko dolaze u priliku razmišljati
samostalno, te uglavnom samo slušaju što im nastavnici govore.
Što želimo postići?
1) Pružiti djeci i mladima u dobi od 9-18 godina mogućnost
da dođu u kontakt sa znanošću:
Pod znanošću mislimo na cijeli
proces dolaženja do novih otkrića, ne samo na informacije koje je do sada
znanost otkrila. Djeca i mladi će kroz radionicu imati priliku riješiti jedan
znanstveni problem; od njegovog osmišljavanja, prikupljanja relevantnih
podataka kroz samostalno istraživanje do analiziranja i donošenja konačnih
zaključaka.
2) Stvoriti pozitivan stav o znanosti kroz istraživanje i
druženje sa mladim znanstvenicima:
Predviđene aktivnosti trebale bi
pomoći u boljem upoznavanju znanosti, ali i znanstvenika, te time pomoći u
stvaranju pozitivne slike o njima. Ovo se može ispitati pomoću ankete gdje bi
vidjeli kakve stavove su sudionici imali prije radionice, a kakve poslije.
Također možemo vidjeti da li imaju potencijalne aspiracije prema tome da se
jednog dana bave znanošću.
3) Educiranje znanstvenika i studenata koji sudjeluju kao
voditelji radionica:
Znanstvenicima i studentima koji se
školuju za neko zanimanje u znanosti često nedostaju vještine komuniciranja
znanosti sa javnošću, zato jer se te vještine službeno ne obrađuju u tijeku
formalnog školovanja. Naši voditelji radionica su stručni u svojem području
djelovanja, a kroz dodatnu edukaciju iz komuniciranja znanosti i poučavanja te
samo izvođenje radionica poboljšati će vještine koje su nužne za kvalitetno
obavljanje njihovog budućeg zanimanja. Osim toga kroz projekt se gradi mreža
ljudi koji se bave popularizacijom znanosti. Razinu uspješnosti provjeravamo
kontinuirano kroz povratne informacije od iskusnijih voditelja radionica i
vanjskih suradnika, te kroz ankete.
Kako radionice izgledaju?
Radionice traju tjedan dana od 9 do 16h, te se kroz tih
tjedan dana paralelno održava više radionica sa različitim temama. Djeca kod
prijave mogu odabrati željenu radionicu ovisno o svojem uzrastu i interesu.
Teme radionica su svake godine vrlo raznolike te pokušavamo pokriti što više
područja znanosti, ali i raditi na problemima koji zahtjevaju
interdisciplinarni pristup. Do sada smo imali radionice iz biologije, fizike,
kemije, geo-znanosti, matematike, astronomije, psihologije, informatike,
elektronike i drugih područja.
Na pojedinoj radionici sudjeluje šestero djece, a sa njima
radi dvoje mentora. Kroz tjedan dana
djeca rade mali znanstveni projekt, te se zadnji dan radionice organizira
prezentacija radova za roditelje i javnost. To događanje izgleda kao znanstveni
sajam (eng. science fair) gdje posjetitelji mogu došetati do štanda pojedine
radionice te i sami mogu isprobati neke od aktivnosti koje su izvodili
sudionici.
Od ove godine planiramo uvesti neke novitete u sam izgled
radionica pa će najmlađi nakon 3 dana ići na novu radionicu, odnosno u 6 dana
koliko radionice traju proći će 2 različite teme.Srednjoškolske radionice
podići ćemo na novi nivo te će trajati svaki dan 2 sata dulje od radionica za
ostale uzraste te na kraju očekujemo istraživački rad i na kraju prave
rezultate mjerenja koji će biti oblikovani u znanstveni poster
U nastavku je opisano
nekoliko specifičnih radionica kako bi ste stekli konkretni dojam o tome kakve
stvari se rade na LjTZ-u, a priložili smo i fotografije kako bi dočarali barem
dio atmosfere.
Vitamin
C – Grupa je radila na izolaciji vitamina C u prirodnim
namirnicama i ispitivala utjecaj temperature i svjetlosti na njegovu
postojanost. Djelovanja vitamina C ispitivalo se na biljkama koje su bile
izložene stresnim uvjetima, dok se njegovo antioksidirajuće djelovanje pratilo
kroz promjene na prirodnim namirnicama izloženim na otvorenom zraku. Dobivenim
rezultatima grupa je pokušala objasnila zašto je za čovjeka vitamin C toliko
značajan.
Kako izdresirati robota? – kroz
radionicu polaznici su se upoznali s Dash i Dot, malenim robotima kojima su
upravljali pomoću tableta i smartphona. Roboti su opremljeni audio, vizualnim i
motoričkim senzorima te su polaznici samo zadavali zadatke koje će roboti
izvoditi učeći pritom osnovne koncepte programiranja, mehatronike i robotike.
Treća dimenzija – cilj radionice bio je upoznati
sudionike s osnovama rada 3D printera te im pokazati njegovu primjenjivost u
svakodnevnom životu. Sudionici su naučili sve korake koji su potrebni prilikom
korištenja 3D printera, imali su priliku sami dizajnirati predmete koje žele
isprintati ( u posebnom softwareu za dizajn predmeta u tri dimenzije) te su
prolazili cijeli proces i tajne iza 3D printanja.
Ja, mali Indiana Jones – tijekom
radionice polaznici su bili upoznati s metodama rješavanja logičkih zadataka
prilikom rješavanja nekih istraživateljskih problema koji kroiste matematiku uz
neke konkretne primjere iz stvarnog života. Također, bili su upoznati i s
kriptografijom te metodama šifriranja i otkrivanjem metoda za razbijanje
šifriranih sustava čime se sudionicima dala mogućnost da osjete snagu
matematike u primjeni.
Čime se bavi forenzičar? – kroz
radionicu sudionici su se upoznali sa znanstvenom pozadinom različitih metoda
koje se koriste u forenzici te su naučene metode primijenili u rješavanju
insceniranih slučajeva u kojima su morali pronaći „zločinca“ i prepoznati i
analizirati sve tragove na „mjestu zločina“
Ljetna škola za glodavce – Grupa se
upoznala s mišem kao laboratorijskom životinjom. Sudionici su proučavali
dominacijska hijerarhija miševa, traženje hrane, korištenje okoliša i sl. Osim
toga proučavali su da li se miševe može naučiti izvoditi niz zadataka pomoću
operantnog uvjetovanja.
Fizika prirodnih katastrofa
– Mladi su kroz radionicu upoznali fiziku iza niza razornih prirodnih pojava.
Izradili su vlastiti seizmometar i proučavali kako potresi utječu na nastanak
tsunamija. Na bazi toga napravili su i sustav za simuliranje tsunamija. Osim
toga proučavali su i nastanak tornada i udare meteora i njihov utjecaj na život
na zemlji.
Biotweaking
– Polaznici su naučiti kako izraditi vlastiti kućni laboratorij za biološko
eksperimentiranje i kako ga koristiti za hakiranje i poboljšavanje živih
organizama. Bavili su se raznim aspektima biotweakinga i biohakiranja; od
igranja s mikrobima, preko uradi-sam elektroničkih instrumenata i opreme, pa
sve do eksperimentiranja s DNA i bioelektronikom.