Pradavni ostaci ofiolatrije: Odiseja po Vitrinoj pećini kod Ciste Velike

Teško bi se u našem dobu ime brda
Vitrenik kod Ciste Velike u Imotskoj krajni moglo povezati s ičim osim sa
vjetrom. No, zapravo se radi o pradavnom mjestu  ofiolatrije
(grč. ofis-zmija, latreia-obožavanje,
poštivanje zmija) i kultnom mjestu zaboravljene
religije naših pradjedova.  Jer
obremenjeni proučavanjem rimskih i grčkih panteona te kristijanizacijom naših
svetih prostora, zaboravismo posve podučiti djecu o slavenskom panteonu.

Postadosmo naime “veće Pape od samoga Pape” i
doslovniji od Vatikana za razliku od Talijana koji, sa cijelim Vatikanom u
središtu Italije, s neskrivenim ponosom podučavaju djecu o bogovima rimskog
panteona:  Afroditama, Apolonima,
Marsovima i Vulkanima. Mi bogove svojih pradjedova ne smijemo niti spomenuti u
strahu od Božije odmazde kao da se jedan Bog nadvio nad Vatikanom u Italiji a
drugi Bog nad filijalom u Hrvatskoj.

Nasreću postoje mjesta kao što su
Vitrenik kod Ciste Velike čije ime svjedoči o štovanju staroindijskog božanstva
kojeg spominje jedan od najstarijih religijskih tekstova na indoeuropskom
jeziku, Rigveda, pred gotovo 4000 godina. Vritra je ogromna zmija odnosno zmaj
koji ima moć nad vodom te, zadržavajući vodene tokove, uzrokuje duga sušna razdoblja.
Kod starih Slavena se ovaj bog voda i podzemlja nazivao Veles. Glavni protivnik mu je Indra, gospodar kiša i munja, koji je
prema legendi prošao svih 99 Vritrinih utvrda te izvojevao konačnu bitku nad
aždajom, oslobađajući vode svijeta.

U starih Slavena se ovaj bog munja nazivao Perun. Mitološkom borbom Peruna i
Velesa predstavljao se, na briljantan način, prirodni koncept silne i
neodvojive korelacije vode i vatre
koji još uvijek nismo shvatili jer ne shvaćamo da treba napustiti onu očitu “gdje ima dima ima i vatre“ a shvatiti onu manje očitu “gdje ima vode ima i vatre”. I tako, u nježnom isčekivanju da
fizičari dokažu fenomen koji je našim pradjedovima bio jasan kao dan, mi vatru
tražimo u dimu i ne vidimo ništa. Od dima!

Vitrenik, kao i špilja unutar
njega, prastare su raskošne odaje Velesove. 
Ljepota špilje, koja se u narodu naziva Ikovača, upravo je zapanjujuća. Ulaz
u samu špilju nalik na magične portale isklesane u stijeni koji daju naslutiti
da se radi o jako bitnim prostorima razgraničenja
dvaju svjetova – svijeta svjetla i svijeta tame. Visoki zidovi špilje
prevučeni su “tankom kožom” na kojoj se vidi svaka kapilara.

Prelaskom u dublje
djelove špilje shvati se ubrzo da se nalazite u magičnom vrtu prepunom tankih
stalaktita i debeljuškastih stalagmita koji bi, da nije jakog snopa svjetlosti
iz najnovije generacije Maglite baterija, uplašili i puno veće junake.
Debeljuškasti stalagmiti , u pojedinim djelovima špilje, postaju bajkoviti
slapovi pod čijim su se nogama formirali omanji bazeni sa bisernom vodom i tako
svjetlucavim perlama koje se mogu pronaći samo u hypogeumima od najboljeg
formata.  Aždajama, koje su legende
smještale u ove prostore, prinosili su se kolačići od meda kada bi naše prabake
dolazile moliti za fertilnost a svete zmije su pak prenosili u mističnim
košarama ili ciste mystice baš kao što je i cijeli Vitrenik smješten u veliku cistu.

Nevoljko se izlazi iz ovakvih
hypogeuma, mjestima uspješne distorzije i vremena i prostora, u kojima od
pamtivijeka vlada zaboravljena ženska energija, srebrna kao Mjesec. Ovo su
ujedno i jedini prostori u kojima možete doživiti iskustvo “kiše
iz kamena”
  čije podzemne pare,
prema Aristotelu, stvaraju metale.

A ukoliko niste sigurni da su ovo
Velesove odaje, i da je ime Cista Velika tek slučajni naziv,  kada izađete iz špilje ugledat ćete prostore
njegovog najljućeg suparnika na vrhu Biokova – Sv. Juru i Sv. Iliju,
prekrštenog praslavenskih Peruna i Perunića koji, kako god da se nazivali kroz
povijest i vrijeme, gromove iz ruke nisu vadili. Predstavljaju suhoću, mušku
solarnu energiju a sunce ohladiti može samo voda. Kome bilo pravo a kome krivo,
tako jest, od pamtivijeka. 

POSLJEDNJE DODANO: