Predstavljanje tri knjige Vitomire Lončar, “Kazališna
tranzicija”, “Slamka spasa” 1 i 2, u splitskoj Gradskoj knjižnici Marko Marulić
prerasla je u utorak navečer zapravo u živu tribinu.
Kako i ne bi, kad Lončar, popularna Bucka već duže vremena secira
kulturnu politiku, nacionalna kazališta i govori i piše što se rijetki
usuđuju.
Uporna je i s osvrtima na splitsko kazalište, nažalost, ima razloga, a
posljednji je ugovor intendanta Tonča Bilića kroz koji on pokazuje i
odnos prema teatru.
– U kazalištu vlada kaos, potpuni kaos, nekompetencija, bahatost,
glupost, umreženost, džon obraz…Apsurdistanci podržavaju Apsurdistan!
Ne možemo čekati da se izvani vrši pritisak, iznutra trebaju krenuti
promjene – kazala je na upit moderatora Jasena Boke je li kazalište
odraz stanja u državi.
Upravo česti upiti Boke ima li smisla to što radi, te da se
boji da i kada se za 20 godina budu čitale knjige kako će situacija
biti ista, ponukali su Marijanu Puljak da reagira.
– Dok tako razmišljamo i nema promjena! Pa i vi ste gospodine Boko u
splitskom teatru. Doduše, ne znamo u kojoj funkciji i zašto ste otišli s
mjesta ravnatelja Drame – otprilike je (opravdano) reagirala Puljak.
Boko je odgovorio da se ipak radi o promociji knjiga Vitomire Lončar da nije riječ o njemu, ali da će joj poslije objasniti. Odgovorio je tek da je izvršni producent drame u HNK Split, ali on je
(i) Jasen Boko. Malo je ostala nejasna ta misao, valjda je poslije uspio
objasniti Marijani Puljak.
Inače, da razjasnimo detalj kada je Bilić prvi put, barem što javnost zna, pokazao da može provesti svoju volju.
Kako Grad odobrava radna mjesta, za Boku, je stigla odbijenica.
Intendant se “dosjetio” sistematizacije radnih mjesta, i izvršnog
producenta koje treba popuniti. Ne ulazimo, jer nismo kompetentni, u
opravdanost potrebe izvršnog producenta, vrijeme će pokazati. Ali, eto,
detalj o netransparentnosti zaposlenja i moći Bilića će ostati
zabilježena.
Zahuktala se u knjižnici i priča o izjavi ministrice kulture Andree
Zlatar Violić o katastrofalnom stanju u kulturi, o 0,42 posto
proračunskih sredstava za kulturu. Istovremeno, u takvom stanju,
kazalištu Rade Šerbedžije na Brijunima se daje 800 tisuća kuna, Splitu
tek 100 tisuća kuna više.
– Sve više sliči kao brod bez kormilara, brod koji pluta. Pogoduje se
osobnim interesima, glazbenicima. Šipuševcima i josipovićevcima se daju
ogromna sredstva – istaknula je. Podsjetila je i na, kako je rekla hajku, velike pritiske, zastrašivanja,
inspekcijama kojima je izložena, što je i poznato iz medija.
Kazala je da je s bivšim ministrom Božom Biškupićem bio moguć barem
dijalog, radio se Zakon o kazalištu, dok aktualno ministarstvo ne
razgovora, a javne rasprave vode se putem interneta.
Zanimljivo je bilo i opažanje Nansi Ivanišević da Split nije nikada osjetio ikakav dijalog. Izdvojila je Ivanišević i zanimljiv podatak da jedino Hrvatska nema Institut za javnu upravu, kroz kojega bi trebali “proći” političari.
Zato, kazala je, “naturščici”, nas vode.
Vitomira Lončar je navodila i da je zagovornik strateškog plana. Kazališta,
izuzev Mala scena, ih nemaju, iako je i Ministarstvo isticalo da je
potrebno.
Zaključimo na koncu izlaganje s intendantom Bilićem. O kakvom se odnosu
sigurnosti Bilića i zaleđa iz Ministarstva kulture radi možda svjedoči i
podatak da se za natječaj za sredstva za Splitsko ljeto zakasnilo
prijaviti.
– Po tome, ne bi Splitsko ljeto trebalo dobiti ni kunu od strane Ministarstva kulture – ustvrdila je Lončar.
Dobit će, nema straha…
Zaključila je da je HNK Split u stanju permanentne krize menadžmenta, što pokazuje da zaista nešto ne funkcionira.
– Nije problem u umjetnicima, problem je isključivo u menadžmentu.
Mislim da je ključni problem u vlasniku, Gradu Splitu koji ne vodi
računa ni o ostala svoja dva kazališta, i pokazuje potpunu nebrigu za
svoje stožerne institucije u kulturi – kazala je.
Da se Gradska knjižnica Marko Marulić nije zatvarala u 20 sati, reklo bi se, razgovor bi još trajao. Kako je Lončar došla predstaviti svoje knjige, red je da im posvetimo pažnju.
“Slamka spasa” su ukoričeni blogovi u kojima svaki tjedan propitkuje
kritički i argumentirano pojave koje se događaju u, kako ga je nazvala,
suludom sustavu.
– Knjiga “Kazališna tranzicija u Hrvatskoj” je moj doktorat
koji govori o kulturnim politikama, strategijama i hrvatskom kazališnom
sustavu. Jedinstvena je knjiga zapravo na našem tržištu i jedina
propituje hrvatsku kazališnu tranziciju – opisala je neumorna Lončar.
Inače, ulomke iz Slamke spasa čitala je prvakinja Drame HNK
Split Bruna Bebić, a o svojim iskustvima kao glumice, prvenstveno
odnosa, bolje rečeno ne-odnosa, s intendantima Ivicom Restovićem i
Milanom Štrljićem, pričala je Jasna Malec Utrobičić.