Ne prestaju polemike oko Plana gospodarenja otpadom – u
ministarstvu ga žestoko brane, a drugi napadaju, čini se da sada kritičari
imaju moćan argument u rukama. Komentar Europske komisije na Plan, preciznije
komentar odjela (Directorates-General) unutar EK zaduženih za regionalnu
politiku te okoliš. Koji nije pohvalan, ekskluzivno donosimo najznačajniji dio
tog dokumenta datiranog – jučer…
A dobar dio primjedbi odnosi se i na Centre za gospodarenje
otpadom, pogotovo na manjak analiza na koje smo i mi ukazivali. A evo i
prijevoda nekih značajnijih dijelova tog mišljenja EK…
Plan sadrži
nejasnu prezentaciju trenutačnog sustava gopodarenja otpadom: novi plan mora
sadržavati detaljniji prikaz svo generiranog otpada
Nedostatak
integracije između predloženih akcijskih planova – nije jasno kako će
predloženi akcijski planovi
Kapacitet za
gospodarenje otpadom iz kućanstava: postoje nejasnoće s obzirom na količinu i
metode obrade planirane za otpad iz kućanstva: postoji li barem jedna investicija
planirana na sustavu „energije iz otpada“, čak i ako ne kraju neće biti
implementirana?
Novim planom
smanjeni su kapaciteti Centara za
gospodarenje otpadom i to za 75% i Plan namjerava zamijeniti MBO tehnologiju i
opremu – iako nova tehnologija još nije
poznata, odnosno predstavljena u Planu. Tako je u 8 predloženih CGO
planirano obraditi 14-21% otpada , dok se ostatak planira obraditi u 90
soritirnica/reciklažnih centara – što se
čini vrlo teško ostvarivo obzirom da je količina reciklaže u 2014. godini
bila 19%.
Nejasan je
sastav preostalog otpada i kakav vrsta tehnologije obrade će biti potrebna. K
tome, infrastruktura za provođenje predloženog sustava bit će završena
najranije 2019. Nije objašnjeno kako će se otpad obrađivati do tada.
Nejasne su osnove za brojke koje su
određene Planom. Npr.
zašto se Planom predviđa 220 reciklažnih dvorišta? Zašto bi oni trebali primiti
baš 581.000,00 t/otpada/godišnje? To je jako velika brojka. Kako se reciklažna
dvorišta razlikuju od reciklažnih centara? Nejasno. Kapacitet i lokacija novih postrojenja za obradu otpada trebaju se
temeljiti dostatnim informacijama i kriterijima za odabir lokacije.
Nedostatk opcijske analize i
cost-benefit analize: novim planom predviđa se gradnja 90 manjih postrojenja –
uobičajeno – manja postrojenja više koštaju u izgradnji i radu. Kako bi se upravljalo odvojeno
prikupljenim otpadom (koncesije?) Novi Plan bi minimalno trebao razmotriti
različite opcije za odvajanje i sortiranje otpada i opravdati odabir jedne na
temelju rigorozne cost benefit analize.
Sve komponente Plan trebale bi proći sličnu cost benefit analizu. Npr:
Planom se previđa investicija of 32 milijuna € u kućne kompostere: iako od njih ima koristi njihov utjecaj na
smanjenje količine biorazgradivog otpada je obično vrlo malen.
Trenutačna razina analiza prisutnih u Planu ne opravdavaju u dovoljnoj
mjeri smanjenje kapaciteta postrojenja za obradu otpada. Potrebno je još
podataka koji bi povezali planirane količine i sastav otpada koji će se
obrađivati u novo zamišljenom sustavu. Koja tehnologija će se koristiti, koliki
će biti njezini investicijski i operativni troškovi? Prije konačne odluke Plan
bi trebao sagledati sve ekonomske posljedice investicije i budućih operativnih
troškova, što uključuje i cijene.
Novim Planom
bi se trebalo procijeniti svaku predloženu mjere u okvirima njezinih ekonomskih
posljedica i njih uključiti u konačni pregled koji će prikazati troškove
ostvarenja ciljeva
Novi plan
zahtjeva značajne investicije u budućnosti: kako bi se ovi troškovi mogli
procijeniti na pouzdanoj osnovi i time prevladati nesigurnosti u budućnosti,
plan bi trebao sadržavati i usporediti više scenarija sakupljanja i obrade
otpada.
Treba razjasniti temelj za predložene
scenarije: npr. Planom se previđa prikupljanje 50% bio otpada. Kako će se ovaj
biootpad sakuoljati – uključujući i otoke? Gdje će se obrađivati?